Giertych: matematyka jest królową nauk!
Wicepremier, minister edukacji Roman Giertych uważa, że prestiż nauczycieli przedmiotów ścisłych wzrośnie po wprowadzeniu na maturze obowiązkowego egzaminu z matematyki. Matematyka jest królową nauk - powiedział Giertych, otwierając w Warszawie konferencję na temat nauczania matematyki i fizyki.
22.03.2007 | aktual.: 16.04.2007 18:41
Wprowadzenie obowiązkowej matematyki na maturze od roku 2010 wiąże się ze wzrostem prestiżu nauczycieli przedmiotów ścisłych, ale nakłada też wielki obowiązek na cały system edukacji - powiedział minister.
Jak wyjaśnił, w najbliższych latach MEN planuje przeznaczyć specjalne środki z funduszy Unii Europejskiej na pomoc szkołom w nauczaniu matematyki, m.in. zorganizowanie dodatkowych zajęć z tego przedmiotu, nie tylko w liceach, ale też w gimnazjach. To mogą być kółka zainteresowań lub dodatkowe lekcje - zaproponował Giertych.
W trakcie konferencji przedstawiono ponadto program szkoleń dla nauczycieli, organizowany przez Europejskie Centrum Badań Jądrowych CERN w Szwajcarii. Trzy grupy polskich nauczycieli pojadą w tym roku na tygodniowe szkolenia do CERN.
Jak wyjaśnił szef Zespołu ds. edukacji w CERN, Brytyjczyk dr Mick Storr, w trakcie szkoleń nauczyciele będą mogli zwiedzić laboratoria CERN, w tym ogromny (o średnicy 9 km) akcelerator cząstek elementarnych, usytuowany na głębokości 100 metrów pod ziemią na granicy Szwajcarii i Francji.
Oprócz zwiedzania, program szkolenia obejmie wykłady na temat najnowszych odkryć w dziedzinie fizyki i zajęcia w grupach. Kursy będą odbywały się po polsku.
Jak powiedział Storr, edukacja i popularyzacja nauki jest dla CERN jednym z podstawowych zadań. Wyjaśnił, że nauczyciele, którzy przyjeżdżają na szkolenia, mogą potem zachęcać do nauki fizyki swoich uczniów - w przyszłości być może wybitnych uczonych. Jedną z misji CERN jest kształcenie naukowców jutra - powiedział Storr.
Podkreślił, że edukacja ta nie polega tylko na kursach w ośrodku. Nauczyciele mogą korzystać m.in. z zasobów internetowych CERN, w których dostępne są np. nagrania wykładów.
Szkoły mogą też poprosić o zorganizowanie wideokonferencji z naukowcem z CERN. W styczniu odbyła się taka wideokonferencja. Z jednej strony brała w niej udział młodzież ze szkoły w Łodzi, z drugiej polska młoda uczona, pracująca w ośrodku - powiedział Storr.