Gdańsk chce być jak Europa - stawia na ruch rowerowy
Bicycle Policy Audit, w skrócie BYPAD. Tak się nazywa ujednolicony międzynarodowy system, który pozwala zaplanować rowerową "politykę" miasta. Jako pierwsze w Polsce, z programu BYPAD, korzystają od roku władze Tczewa. Teraz z doświadczeń międzynarodowych audytorów zdecydowali się skorzystać włodarze Gdańska.
Na czym polega BYPAD? Władze Gdańska zwróciły się do mieszkańców zainteresowanych tworzeniem polityki rowerowej miasta o zawiązanie tzw. grupy ewaluacyjnej. Zgłosiło się kilkanaście osób. W ciągu kilku najbliższych dni mają one wypełnić kwestionariusze, ułożone według ujednoliconych międzynarodowych zasad, w których oceniają rowerową "ofertę" miasta i proponują zmiany.
Następnie do końca maja odbędzie się kilka "wyjazdów w teren" (m.in. na górny i dolny taras), a także spotkania z gośćmi z zagranicy, którzy przeprowadzali podobne audyty m.in. w Brukseli i Birmingham. To wszystko zaowocuje ustaleniem dwuletniej strategii rowerowej miasta Gdańska, która zostanie przedstawiona 26 maja na konferencji w budynku Rady Miasta.
- W tym programie nie chodzi o długofalową budowę ścieżek, co oczywiście Gdańsk też ma w planie, ale o działania, które dadzą efekt w szybkim czasie - mówi Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy miasta Gdańska. - Na Zachodzie są ciekawe wzorce, nad ściągnięciem których warto się zastanowić.
* Jakie rowerowe zmiany Trójmiasto szykuje w najbliższym czasie*
GDAŃSK
* OTWARCIE ULIC W OBU KIERUNKACH*
Do końca czerwca wszystkie jednokierunkowe ulice w Śródmieściu mają być otwarte dla rowerzystów w obu kierunkach. Będzie to w sumie kilkadziesiąt odcinków, na Głównym Mieście, Starym Mieście, Dolnym Mieście i Długich Ogrodach. Jedną z pierwszych gdańskich ulic, która ma być otwarta dla rowerzystów w obu kierunkach, będzie Garncarska.
MONTAŻ STOJAKÓW NA ROWERY
Także prawdopodobnie do końca czerwca zakończy się montaż stojaków na rowery, w kształcie odwróconej litery U.
* PLANY OFICERA ROWEROWEGO*
Remigiusz Kitliński jest gdańskim oficerem rowerowym od niespełna roku. Zastąpił Antoniego Szczyta, który zrezygnował z pracy w Urzędzie Miejskim (obecnie jest dyrektorem PORD). W przeciwieństwie do Szczyta, który stawiał na budowanie jak największej liczby ścieżek rowerowych, Kitliński stawia przede wszystkim na tworzenie rowerowych udogodnień, czyli m.in. wspomniane wytyczanie kontrapasów (pierwszy, od jesieni 2009 r., funkcjonuje wzdłuż ul. Ogarnej; od kilku lat funkcjonuje on także w Sopocie, wzdłuż al. Armii Krajowej), otwieranie ulic w obu kierunkach czy montaż stojaków. Ma jednak też w planach budowę nowych ścieżek rowerowych, m.in. wzdłuż ul. Kartuskiej z wjazdem na Morenę (ul. Nowolipie i Rakoczego), a także połączenie, wzdłuż ul. Klinicznej, ścieżek biegnących wzdłuż Marynarki Polskiej i Hallera. Kitliński zapowiada też, że przyjrzy się kwestii montażu zabezpieczeń oddzielających ścieżki od chodników przy Dworcu PKP Gdańsk Gł. (o co, od wielu miesięcy, bezskutecznie walczymy na naszych łamach) oraz
przedyskutuje z Sopotem i Gdynią kwestie ścieżek kończących się nagle na granicy miast, m.in. na Żabiance.
GDYNIA
* ŚCIEŻKA DO SOPOTU*
Wyczekiwana przez rowerzystów leśna ścieżka z Orłowa do Kamiennego Potoku jest w fazie projektowania.
PARKING W REDŁOWIE
Do końca maja przy przystanku SKM w Redłowie ma powstać parking na 57 samochodów. Przy okazji wybudowanych będzie 10 - płatnych boksów postojowych dla rowerów. Będzie to pierwszy taki ekspryment w Trójmieście.
PLANY BUDOWY NOWYCH ŚCIEŻEK
W tym roku powinna rozpocząć się budowa ścieżki od Wzgórza św. Maksymiliana do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Dalsza część ścieżki, do ul. Stryjskiej, powstanie równolegle z rozbudową PPNT. W planach jest także nowa ścieżka na Bulwarze Naadmorskim. Zlikwidowany zostanie pas dla rowerów zaznaczony farbą - w zamian utwardzony zostanie chodnik od strony skarpy i tam przeniesiona będzie ścieżka.
* SOPOT*
NOWE PARKINGI ROWEROWE
W najbliższych latach mają zostać wybudowane parkingi rowerowe przy głównym dworcu w Sopocie (jego termin budowy będzie prawdopodobnie uzależniony od terminu budowy nowego kompleksu dworcowego) oraz przy przystanku SKM Kamienny Potok, od strony ul. Wejherowskiej. W tym roku w Sopocie, podobnie jak w Gdańsku, także mają być montowane stojaki w kształcie litery U. Takich stojaków ma być zamontowanych kilkadziesiąt.
SOPOT NOWE ŚCIEŻKI ROWEROWE
W Sopocie planowana jest budowa kilku nowych fragmentów ścieżek, m.in. wzdłuż ul. Kościuszki i Chopina, Sobieskiego czy Kolberga na Brodwino. W przyszłym roku, gdy gruntownie modernizowana będzie ul. Władysława Łokietka, prowadząca do hali na granicy z Gdańskiem, także wzdłuż niej ma zostać wybudowana ścieżka rowerowa. Sopot czeka także, aż Gdynia wybuduje "swój" fragment leśnej ścieżki z Kamiennego Potoku do Orłowa. Fragment sopocki, przez Park Północny, jest już gotowy.
Zobacz wydanie internetowe: Zapomniane budynki w Trójmieście, które straszą nas od lat