PolskaEwa Kopacz: kształtujmy postawę "pozytywnego patriotyzmu"

Ewa Kopacz: kształtujmy postawę "pozytywnego patriotyzmu"

Ewa Kopacz: kształtujmy postawę "pozytywnego patriotyzmu"
Źródło zdjęć: © PAP | Tomasz Gzell
11.11.2014 11:55, aktualizacja: 11.11.2014 12:26

O potrzebie kształtowania postawy "pozytywnego patriotyzmu" i powtarzania dzieciom, że "Polska to piękny kraj, z którego wszyscy powinniśmy być dumni" - mówiła premier Ewa Kopacz we wtorek w 96. rocznicę odzyskania niepodległości.

- O tej dumie nie powinniśmy zapominać każdego dnia - mówiła premier, która w KPRM z okazji Święta Niepodległości podsumowała projekt obrazkowej mapy "Polska. 25 lat wolności".

Jak zauważyła, publikacja opisuje ostatnie 25 lat historii Polski i może służyć za pretekst do rodzinnych rozmów o kraju. Według premier Święto Niepodległości jest bardzo ważne dla Polaków, którzy kochają swój kraj, są z niego dumni i "zawsze będą cenić to, co najbardziej wartościowe, a więc wolność". - Ta mapa pokazuje historię tych ostatnich 25 lat, opis na tej mapie z tyłu również szczegółowo przypomina młodym ludziom o tym, co się wydarzyło w ciągu tych 25 lat - powiedziała szefowa rządu.

Dodała, że mapa miała być pretekstem do tego, by wraz z rodziną usiąść przy stole i opowiadać o tym, co w Polsce jest najpiękniejsze. - To nie jest tylko historia, to są również piękne budowle, to jest mnóstwo pięknego krajobrazu, to są piękne lasy, ale to są również wyroby regionalne. Ale to co najważniejsze, to są również ludzie - wskazała Kopacz.

Kopacz zwróciła się też do dzieci, które wraz z nią uczestniczyły w uroczystości w siedzibie rządu: "Możecie na tej mapie zaznaczyć miejsca, gdzie urodzili się wasi rodzice, dziadkowie; oni wam będą opowiadać o tych miejscach". - Dzięki rozmowie z rodzicami, dzięki temu, że będziecie się pochylać nad tą mapą, będziecie mieli przede wszystkim okazję do tego, żeby rozmawiać, rozmawiać o swojej historii, historii swojej rodziny, ale rozmawiać również o historii Polski - dodała.

Mapę, która adresowana jest głównie do dzieci, dostali 1 września wszyscy uczniowie rozpoczynający naukę w I klasach szkoły podstawowej. Od 12 września (25. rocznicy powołania rządu Tadeusza Mazowieckiego)
do 11 listopada - Święta Niepodległości - za pomocą strony internetowej rządu można było również mapę zamówić pocztą.

Na mapie o rozmiarach 66 na 47 cm naniesiono kontur Polski, zaznaczono na nim granice województw i większe miasta. Umieszczono przy nich rysunki przedstawiające m.in. charakterystyczne dla nich miejsca, instytucje, symbole. I tak np. obok Warszawy narysowano Kolumnę Zygmunta, Grób Nieznanego Żołnierza, gmach Sejmu i Stadion Narodowy, a obok Krakowa - Zamek Królewski na Wawelu, herb Uniwersytetu Jagiellońskiego i hejnalistę z wieży Kościoła Mariackiego.

Na mapę naniesiono także rysunki przedstawiające charakterystyczne dla danych miejsc i regionów w Polsce rośliny, zwierzęta i potrawy. Na jej obrzeżu można znaleźć również postaci znanych Polaków - osoby ze świata nauki, kultury i sportu, m.in. Mikołaja Kopernika, Marię Skłodowską-Curie, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Fryderyka Chopina, Henryka Sienkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego, Wisławę Szymborską, Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta, Witolda Gombrowicza, Stanisława Lema, Krzysztofa Kieślowskiego i Adama Małysza.

Na marginesie oraz odwrocie mapy umieszczono też informacje na temat symboli państwa polskiego: godła, flagi i hymnu oraz krótko opisano historię Polski od 1944 do 2014 roku - przedstawiono kraj pod rządami komunistów, drogę do wolności, koniec komunizmu w Polsce i jego upadek w Europie, przystąpienie naszego kraju do NATO i Unii Europejskiej. Teksty te, opracowane w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, konsultowane były z historykami, w tym z Instytutem Pamięci Narodowej.

Autorzy graficznej strony mapy "Polska - 25 lat wolności", małżeństwo i duet artystyczny Aleksandra i Daniel Mizielińscy są absolwentami warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ich charakterystyczne ilustracje, przypominające kreską rysunki dzieci, pełne są drobnych, szczegółowo narysowanych postaci i przedmiotów.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (9)
Zobacz także