Europejscy sprzedawcy detaliczni chcą wprowadzać technologie cyfrowe
Większość sprzedawców detalicznych jest świadoma zwiększania się w
przyszłości znaczenia technologii cyfrowych i planuje wprowadzać je
do swoich usług - wynika z raportu przeprowadzonego w siedmiu
europejskich krajach na zlecenie Visa Europe. Detaliści chcą
zarówno prowadzić sprzedaż w internecie, jak i instalować w swoich
sklepach nowoczesne urządzenia.
21.04.2008 08:00
Według szacunków udział handlu on-line w całości sprzedaży zbliży się w latach 2012-2015 do 20%. Jednak tylko nieco ponad jedna czwarta detalistów (28,7%) oczekuje spadku liczby sklepów, natomiast aż 70% przewiduje wprowadzenie nowych formuł sprzedaży i więcej informacji o produktach.
I tak więcej niż dwie trzecie (70%) handlowców - najczęściej z Wielkiej Brytanii i Holandii - myśli o dodaniu nowych form sprzedaży, takich jak połączenie internetowego serwisu informacyjnego z zasadą odbioru towarów na miejscu. Wynika to z szacunków mówiących, że w latach 2012-15 ponad 71% konsumentów poprzedzać będzie zakupy "rozpoznaniem produktów" w Internecie. A ponieważ prawie 60% detalistów uważa, że funkcje handlowe witryn internetowych będą przeważać nad funkcjami informacyjnym, należy się spodziewać, że większość z nich rozpocznie prędzej czy później sprzedaż wysyłkową. Zresztą niemal 60% badanych wyraża opinię, że w przyszłości kanały sprzedaży internetowej i tradycyjnej upodobnią się do siebie, a tylko 23% oczekuje diametralnych różnic i odmiennych funkcji tych form handlu.
Sprzedawcy detaliczni planują również w najbliższych latach 2012-2015 wprowadzenie w swoich sklepach nowoczesnych urządzeń technologicznych. I tak 48% detalistów, najczęściej w Szwecji (52,7%) i w Niemczech (52,6%) sądzi, że do tego zainstaluje elektroniczne urządzenia do obsługi klientów, takie jak kioski elektroniczne lub interaktywne komputery, natomiast 34% przewiduje wprowadzenie usprawniających zarządzanie zapasami "inteligentnych metek" (które w dalszej przyszłości wykorzystywane będą w promocjach konsumenckich).
Z kolei 48% firm handlowych, głównie w Wielkiej Brytanii (53%) i Holandii (50%) ocenia płatności elektroniczne jako "ważne" lub "bardzo ważne" dla procesów automatyzacji obsługi klienta. Dlatego detaliści - zwłaszcza w Wielkiej Brytanii - sygnalizują wysoki stopień gotowości do wprowadzenia takich rozwiązań, jak zbliżeniowe karty płatnicze, wielofunkcyjne karty mogące służyć jako karty debetowe, kredytowe lub przedpłacone, minikarty - breloczki, czy też płatności z użyciem telefonii komórkowej. Natomiast ponad 50% firm handlowych oczekuje zastosowania nowych rozwiązań technologicznych umożliwiających indywidualne adresowanie promocji konsumenckich z wykorzystaniem poczty elektronicznej i telefonii komórkowej - w oparciu o informacje uzyskane m.in. dzięki programom i kartom lojalnościowym.
Sondaż "Sklep przyszłości 2012-2015" został przeprowadzony na zlecenie Visa Europe przez ośrodek badawczy Centre for Retail Research z Nottingham w lutym i marcu br. wśród 300 średnich i małych przedsiębiorstw handlu detalicznego w siedmiu krajach europejskich: Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech.