Europejczycy kupują mniej samochodów
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), choć sprzedaż nowych samochodów w Europie w ciągu pierwszych 9 miesięcy 2000 r. była o 1,5% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, we wrześniu doszło do gwałtownego załamania. Sprzedano 1,27 mln nowych aut, tj. o 5,7% mniej niż we wrześniu 1999r. To niekorzystne zjawisko objęło całą Europę poza Grecją, Włochami i Szwecją.
Stowarzyszenie tłumaczy ten spadek wyjątkowo niskim kursem euro, co osłabia siłę nabywczą Europejczyków oraz rekordowymi cenami paliw. Rozważając decyzje kupna nowego samochodu klienci coraz częściej biorą pod uwagę rosnące koszty jego eksploatacji. Świadczyć o tym może rosnąca sprzedaż diesli.
Najwięcej stracił MG Rover. Ponad 47 procentowy spadek sprzedaży spowodowany był głównie pozbyciem się tej marki przez BMW. Szefowie brytyjskiego producenta chcąc ratować sprzedaż zapowiedzieli już obniżenie cen swoich samochodów o 20%.
Poniżej przedstawiamy zestawienie sprzedaży poszczególnych marek w Europie oraz relacje tych wartości do ubiegłorocznego poziomu.(laz)
Sprzedaż w 09.2000 (sztuk)
Spadek/wzrost (%) do 09.1999
Volkswagen
229 388
-1,1
PSA
157 726
9,4
GM
135 163
-17,7
Renault
116 242
-13,0
Ford
163 925
-9,5
Fiat
118 249
9,1
BMW
45 391
3,3
DaimlerChrysler
82 253
8,0
Rover
17 197
-47,1
Auta koreańskie
41 537
-6,4
Hyundai
18 176
0,8
Daewoo
14 541
-20,9
Auta Japońskie
157 270
-12,8
Toyota
51 548
1,3
Nissan
36 619
-14,4
Mazda
14 484
-25,3
Honda
19 743
-28,4
Mitsubishi
14 260
-1,8
Wszystkie marki
1 268 265
-5,7