Elektromobilność – skuteczna walka z zanieczyszczeniem i hałasem

Transport odpowiada za prawie jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w Europie. Jest też jedną z głównych przyczyn zanieczyszczenia powietrza w europejskich miastach. Dlatego gospodarka niskoemisyjna jest ważnym filarem polityki społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej. Wspólnota szczególnie duży nacisk kładzie na zrównoważony rozwój.

 1.	Wolne ładowanie autobusu na terenie zajezdni poprzez złącze plug – in Wolne ładowanie autobusu na terenie zajezdni poprzez złącze plug – in
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Pod tym hasłem kryje się taki sposób gospodarowania dostępnymi zasobami, w którym zaspokojenie potrzeb obecnego pokolenia nie zmniejszy szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. Polska również ma w tym swój udział.

Elektromobilność – światowy megatrend

Paliwa ropopochodne, przez dziesięciolecia będące podstawą między innymi transportu, nie są surowcami odnawialnymi. Korzystamy z ograniczonych zasobów, które mogą wyczerpać się jeszcze za naszego życia. Głównym celem elektromobilności jest przede wszystkim uniezależnienie się w jak największym stopniu od paliw ropopochodnych. Przekłada się to bezpośrednio również na poprawę jakości powietrza.

Kraje Unii Europejskiej przeznaczają miliardy euro na rozwój elektromobilności, zarówno w sektorze prywatnym (dopłaty do aut elektrycznych, inwestycje w infrastrukturę, ale także dodatkowe koszty rejestracji aut z napędem spalinowym przekraczającym cele emisyjne) jak i publicznym – przez elektryfikację pojazdów komunikacji publicznej. Efektem wykorzystania funduszy unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko w Polsce ma być:

  • 200 km linii tramwajowych i metra, 
  • ponad 400 szt. taboru tramwajowego, trolejbusowego i metra,
  • prawie 700 szt. autobusów, w tym 479 to autobusy o napędzie nisko- lub zeroemisyjnym (elektrycznych, hybrydowych i CNG).

Wedle danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, flota autobusów miejskich w Polsce jest piąta co do wielkości w Europie, a blisko 90% mieszkańców naszego kraju korzysta z transportu zbiorowego przynajmniej kilka razy w miesiącu. Dzięki pracy i działaniom administracji lokalnej i centralnej, wspieranej środkami Funduszy Europejskich, udział autobusów elektrycznych rośnie, a kolejne umowy na dostawę zeroemisyjnych pojazdów (z dofinansowaniem m.in. z Programu Infrastruktura i Środowisko) będą realizowane w najbliższych latach. Według prognoz PIE, do 2025 roku Polska będzie posiadaczem trzeciej co do wielkości floty autobusów elektrycznych w Europie, zaraz za Francją i Wielką Brytanią.

To się dzieje

Wolne ładowanie autobusów na terenie zajezdni poprzez pantograf © materiały partnera

Jednym z miast, które ma największy udział autobusów elektrycznych w całym taborze transportu miejskiego jest Kraków. Nie bez przyczyny. Z racji położenia geograficznego i ukształtowania terenu, miasto jest silnie narażone na zalegające zanieczyszczenia powietrza. W walce o czyste powietrze i zmniejszenie zanieczyszczeń, od czerwca kolejne 50 nowych autobusów zeroemisyjnych wyjechało na trasy w dawnej stolicy. W sumie flota krakowska liczyć będzie 80 autobusów elektrycznych (z ogółu ok. 620 pojazdów). Nowoczesne przegubowce pojawią się w rejonach miasta, w których zdarzają się największe przekroczenia norm zanieczyszczeń powietrza.

- wszystkie nowe autobusy elektryczne będą kursować na liniach, których trasa przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów (...) Zdecydowały o tym także analizy, które potwierdziły, że pojazdy wybrane do obsługi tych tras są optymalne ze względu na pojemność i liczbę podróżujących tam pasażerów – wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK S.A. w Krakowie - Obejmowały one dokładne pomiary liczby pasażerów korzystających z przejazdów na liniach nr 144, 173, 179 i 503. Badania uwzględniały także to, jak wielu pasażerów przemieszczało się na tych trasach w godzinach szczytu oraz maksymalną liczbę osób, które w ciągu dnia podróżowały jedną z tych linii – dodaje.

Każdy z autobusów wyposażonych w monitoring, klimatyzację i system informacji pasażerskiej, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, będzie mógł pomieścić do 141 osób. Inwestycja poza zakupem nowych pojazdów obejmuje również 50 urządzeń ładujących plug-in. Jej koszt to 165 mln zł, z czego aż 109 mln zł pochodzi ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko.

Więcej informacji o nowych autobusach i korzyściach, które niosą dla Krakowa w filmie „Wjeżdżamy na zielonym”

50 przegubowych elektrycznych autobusów przewozi pasażerów w Krakowie

Rzecznik krakowskiego MPK pytany o kolejne działania i inwestycje w ekologiczny, elektryczny transport zbiorowy potwierdza:

MPK S.A. w styczniu 2021 roku złożyło wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli zostanie on pozytywnie oceniony to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić w Krakowie ok. 20 proc. floty. MPK S.A. ma również w swoich planach zakup autobusów zasilanych wodorem.

Pierwszy z 50 przegubowych autobusów elektrycznych – Zajezdnia Autobusowa Wola Duchacka © materiały partnera

Elektromobilność w Krakowie rozwija się wielotorowo. Dzięki europejskim pieniądzom z Programu Infrastruktura i Środowisko do końca czerwca na ulice Krakowa wyjedzie również 50 elektrycznych tramwajów, dwa z nich mogą się poruszać się bez zasilania z trakcji na dystansie ponad 3 km.

Korzyści proste do policzenia

Przechodzenie komunikacji publicznej w kierunku elektromobilności i pojazdów zeroemisyjnych jest skutecznym sposobem walki ze smogiem i zanieczyszczeniami. Dodatkową zaletą jest znacząca redukcja hałasu i drgań powodowanych przez pojazdy spalinowe.

I chociaż ceny pojazdów elektrycznych są znacznie wyższe niż pojazdów spalinowych, to jednak koszty ich eksploatacji są zdecydowanie mniejsze niż w przypadku transportu tradycyjnego. Elektrobusy wymagają̨ jedynie tzw. inwestycji punktowych (chodzi o budowę infrastruktury do ich ładowania). Dostępne na rynku różne konfiguracje autobusów elektrycznych pozwalają na kształtowanie tej infrastruktury w zależności od lokalnych potrzeb. Przy odpowiednio dobranych bateriach i parametrach trasy przewoźnicy mogą̨ ograniczyć się zatem włącznie do budowy np. ładowarek na terenie zajezdni.

Jak wynika z danych PIE, jedną z przeszkód rozwoju elektromobilności transportu zbiorowego w Polsce są koszty zakupu autobusów elektrycznych. Mało który samorząd może pozwolić sobie na tak kosztowne inwestycje samodzielnie, stąd kluczowa rola wsparcia finansowego ze środków UE. A najlepszym tego przykładem jest modernizacja transportu zbiorowego w Krakowie, finansowana z Programu Infrastruktura i Środowisko. Cytując raport Jak wspierać elektromobilność wydany przez PIE: „Rachunek ekonomiczny zakładający dofinansowanie do zakupu oraz tańsze użytkowanie autobusów elektrycznych może przekonać samorządy i mieszkańców do inwestycji w te środki transportu.”.

Materiał powstał przy współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej

Wybrane dla Ciebie

Sławosz nabiera sił w Kolonii. Na zdjęciu widać, jak ćwiczy
Sławosz nabiera sił w Kolonii. Na zdjęciu widać, jak ćwiczy
Ważność wyborów prezydenckich. Bodnar: moja rola się zakończyła
Ważność wyborów prezydenckich. Bodnar: moja rola się zakończyła
Zandberg spotkał się z Nawrockim. "Tutaj mamy zgodę"
Zandberg spotkał się z Nawrockim. "Tutaj mamy zgodę"
Kontrole na granicy z Niemcami. Odesłano jedną osobę
Kontrole na granicy z Niemcami. Odesłano jedną osobę
Nagły zwrot w Niemczech. Co to oznacza dla Polski, UE i globalnej gospodarki?
Nagły zwrot w Niemczech. Co to oznacza dla Polski, UE i globalnej gospodarki?
Pomysł Trumpa na wsparcie Ukrainy. Mocny apel Litwy
Pomysł Trumpa na wsparcie Ukrainy. Mocny apel Litwy
Czeski miliarder podbija amerykański rynek. Jakie są jego najważniejsze cele?
Czeski miliarder podbija amerykański rynek. Jakie są jego najważniejsze cele?
Odkryta zdrada na koncercie Coldplay. Wszystko przez "kiss cam"
Odkryta zdrada na koncercie Coldplay. Wszystko przez "kiss cam"
Komentują przyjęcie nowego pakietu sankcji. "Zmusimy Putina"
Komentują przyjęcie nowego pakietu sankcji. "Zmusimy Putina"
Izraelski atak ranił rezydenta Iranu. Przyznał, że był celem zamachu
Izraelski atak ranił rezydenta Iranu. Przyznał, że był celem zamachu
"Szczucie nie jest dobre". Byłem na spotkaniu Konfederatów o migrantach
"Szczucie nie jest dobre". Byłem na spotkaniu Konfederatów o migrantach
Wypłaty z PPK. Oszczędzanie na emeryturę czy sposób na szybki zysk?
Wypłaty z PPK. Oszczędzanie na emeryturę czy sposób na szybki zysk?