Trwa ładowanie...
24-03-2010 14:10

Dziury jak kratery - w końcu znikną z ulic Warszawy?

Tegoroczna zima była nie tylko rekordowo długa, ale również zostawiła o wiele większe niż zwykle zniszczenia na drogach stolicy. Teraz drogowcy muszą uporać się z problemami, które spowodowały mróz i zmiany temperatury - wykruszeniami, a nawet wyrwami w powierzchni ulic. Jednak nie wszystkie zasługujące na to trasy zostaną poddane gruntownej modernizacji.

Dziury jak kratery - w końcu znikną z ulic Warszawy?Źródło: WP.PL
d2rcr7l
d2rcr7l

- To był rzeczywiście jeden z najtrudniejszych sezonów w trakcie kilku ostatnich lat. Każdego dnia naprawialiśmy o 70% więcej ubytków niż w tym samym okresie rok temu - przyznaje Marcin Zieliński z Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg. - Dziennie łataliśmy nawet do 1,2 tys. wykruszeń.

Zniszczeń było jednak o wiele więcej. ZRiKD naprawia jedynie szkody na drogach należących do Zarządu Dróg Miejskich, czyli zaledwie jednej trzeciej dróg miejskich. Za pozostałe odpowiadają urzędy dzielnic i administratorzy prywatni. Usuwają oni szkody we własnym zakresie.

A tych po ostatniej zimie jest bardzo wiele. Mrozy i wahania temperatury pogorszyły stan ulic, zwłaszcza takich, które ze względu na uszkodzenia asfaltu już wcześniej kwalifikowały się do remontu. Rozpuszczony śnieg z solą wniknął w spękania w ich powierzchni, po zamarznięciu rozsadzając ją od środka.

W trakcie mrozów drogowcy przeprowadzali doraźne naprawy, łatali jedynie najgorsze ubytki. W tym sezonie każdego dnia zużywali na to ponad 80 ton masy bitumicznej. Ze względu na niskie temperatury ubytki po prostu nią zalewano.

d2rcr7l

Teraz trwają przygotowania do odnów na większą skalę. Zwykle rozpoczynają się one, gdy temperatura przekracza plus 5 stopni C. Zarząd Dróg Miejskich przeprowadza je na bieżąco, w trakcie weekendów. - Stosujemy bardzo szybką i wygodną dla kierowców metodę - mówi Urszula Nelken z ZDM. - Zamykamy ulicę w nocy z piątku na sobotę, wycinamy uszkodzone fragmenty, a następnie układamy siatkę wzmacniającą na szerokości jezdni i kładziemy asfalt. Cała naprawa trwa zaledwie 54 godziny - opisuje.

Takie odnowy są wprawdzie tańsze, ale nie tak trwałe jak remont ulicy, który wymaga położenia na nowo wszystkich warstw nawierzchni i zajmuje kilka tygodni. Wyremontowana w ten sposób droga może jednak służyć i 30 lat. Odnowiona w trakcie weekendu - najwyżej 10.

Po tej zimie w kolejce do modernizacji stoi przede wszystkim Trasa Łazienkowska. Jak się dowiedzieliśmy, zniszczenia spowodowały, że jej renowacja, którą przewidywano na 2012 r., odbędzie się prawdopodobnie w tym sezonie. Niestety nie będzie to remont generalny - ten spowodowałby zbyt wielki chaos na tej ważnej trasie.

Naprawy wymaga obecnie ponad 300 km ulic należących do ZDM, których stan pogorszył się znacznie po tegorocznych mrozach. Jednak odnowy rozpoczną się dopiero w kwietniu.

d2rcr7l

Na szczęście nie wszędzie z harmonogramem robót jest tak źle. - Mamy ok. 40 ulic przygotowanych do remontu - mówi Renata Kaznowska, dyrektorka Zarządu Terenów Publicznych, który odpowiada za drogi gminne w Śródmieściu. - Choć ilość ubytków w asfalcie po tej zimie jest rzeczywiście wyjątkowo wysoka, usunęliśmy już ponad 70% zniszczeń. Gdy temperatura się podwyższy, rozpoczniemy całościowe prace remontowe - mówi.

Na pierwszy ogień idzie ul. Poznańska, która zostanie praktycznie stworzona od nowa. ZTP planuje również renowację ul. Mokotowskiej. Do remontu generalnego kwalifikuje się także cała ul. Emilii Plater. Nadal jednak nie wiadomo, kiedy rozpoczną się na niej prace.

Na utrzymanie i remont ulic ZDM ma 2,5 mln zł miesięcznie. Dzielnica Śródmieście - 757 tys. Drogowcy twierdzą, że to zdecydowanie za mało.

Polecamy w wydaniu internetowym www.polskatimes.pl/Warszawa: Nowa inteligentna sygnalizacja uliczna

d2rcr7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2rcr7l
Więcej tematów