Dron z jedzeniem nad warszawskim niebem
Pierwszy raz w historii Polski dostarczono posiłek za pomocą drona. Pizzaportal, który jest odpowiedzialny za akcję zapowiada, że trwają testy tej technologii oraz że będzie ona rozwijana.
18.09.2015 | aktual.: 20.09.2015 13:26
Obecnie odbywa się dyskusja, czy drony nie mogłyby być komercyjnie wykorzystywane do dostaw z restauracji ulokowanych w nietypowych miejscach. Dyrektor zarządzający serwisu, Lech Kaniuk nie wykluczył, że firma zacznie wykorzystywać drony nawet od przyszłego roku.
Na razie firma ma zaledwie flotę liczącą 30 kierowców w Warszawie. Docelowy plan dla stolicy w perspektywie przyszłego roku to 250-300 pojazdów.
- Łącznie w największych miastach Polski chcemy operować nawet tysiącem pojazdów. Będzie to flota leasingowana, a kierowcy zatrudnieni w naszej firmie. Pozwoli nam to na kontrolę jakości dostaw. Rozważamy skorzystanie też z samochodów elektrycznych, co - w naszej ocenie - pozwoli na redukcję kosztów eksploatacji - powiedział Kaniuk.
Jego zdaniem, stworzenie floty pozwoli na podłączenie do serwisu jeszcze większej liczby restauracji, w tym operatorów sieciowych bez własnej bazy dostawczej.
Pierwszą w Polsce dostawę jedzenia z użyciem drona firma zrealizowała w czwartek w Warszawie. Bezzałogowiec przeleciał nad warszawską plażą, tuż przy Moście Poniatowskiego, z posiłkiem ważącym dwa kilogramy. W specjalnie skonstruowanym pojemniku, podczepionym do drona, umieszczono kanapki oferowane przez jedną z warszawskich restauracji.
- Według naszych danych, zamawiając jedzenie z dowozem, użytkownicy zwracają uwagę przede wszystkim na szybkość dostawy. Ponad 1/3 osób wskazuje czas dostarczenia posiłku jako zdecydowanie najważniejszy czynnik. Chcemy sprostać potrzebom naszych klientów, a odpowiedzią są właśnie innowacje w dostawach - mówi Kaniuk.
Obecnie serwis obsługuje ok. 2,5 tys. restauracji, a w tym i 2016 roku chce dołączyć kolejne 4 tys. lokali, przy czym możliwa jest współpraca z sieciami restauracji, a także foodtruckami. Serwis ma ju ponad 300 tys. zamówień miesięcznie i apetyt na wzrost zamówień o nawet 170 proc..
Grupa, do której należy PizzaPortal, obsługuje łącznie 220 tys. restauracji w skali międzynarodowej.