Dlaczego uczniowie szukają korepetytorów – luki polskiej edukacji czy chęć pogłębienia wiedzy?
Coraz częściej i głośniej mówi się o złym systemie edukacji. Jednocześnie od pewnego czasu obserwujemy zwiększone zainteresowanie korepetycjami. Co takiego się dzieje w polskim sektorze edukacji, że coraz więcej osób chce płacić za naukę? Dlaczego nauka w szkole nie wystarcza do opanowania materiału?
W Polsce na dodatkowe zajęcia po szkole (mamy tutaj na myśli głównie korepetycje) uczęszcza ponad 40% wszystkich uczniów. Na rynku mamy wielu korepetytorów i coraz więcej firm zrzeszających różnych specjalistów. Dla porównania – na Litwie na zajęcia dodatkowe uczęszcza 60% uczniów, a w Korei czy Szanghaju na korepetycje chodzą zwyczajowo wszystkie dzieci. Ma to oczywiście wpływ na dalszą ścieżkę edukacyjną i zawodową.
Zapotrzebowanie na korepetytorów w Polsce rośnieNiektórzy twierdzą, że za zwiększający się popyt na korepetycje odpowiada zły system edukacji. Nawet nauczyciele dostrzegają potrzebę przeprowadzania reform edukacyjnych. Dzieci w szkole są przytłoczone ilością napływających informacji. Większość szkolnego materiału dzieci muszą samodzielnie opanować i opracować w domu. Dla wielu osób jest to zwyczajnie trudne do osiągnięcia.
Zajęcia dodatkowe pozwalają na usystematyzowanie wiedzy, która została przekazana na lekcjach w szkole. Od pewnego czasu obserwuje się zmianę poglądów na temat zajęć dodatkowych. Niegdyś uważano, że uczęszczanie na korepetycje to wstyd, a z usług korepetytorów korzystają tylko dzieci, które mają słabe wyniki w nauce i ledwo zdają do następnej klasy.
Dzisiaj jest inaczej. Zajęcia pozalekcyjne otwierają nowe możliwości. Według danych analitycznych serwisu korepetytorskiego BUKI największą popularnością cieszą się korepetycje z matematyki i języka angielskiego. Są to niewątpliwie dwie dziedziny nauki, które otwierają wiele możliwości zawodowych, a jednocześnie dla wielu osób są najtrudniejsze do opanowania. W czołówce zajęć dodatkowych znajdziemy również przedmioty przyrodnicze tj. chemia, biologia, fizyka, a także języki nowożytne, które cieszą się popularnością wśród osób dorosłych – w tym francuski i hiszpański. Ostatnio na popularności zyskały również zajęcia dodatkowe z gry na instrumentach, w tym na fortepianie czy gitarze.
Korepetycje w Polsce – ranking najpopularniejszych przedmiotów |
|
Dzisiaj korepetycje nie są przykrym obowiązkiem. Wprost przeciwnie – są postrzegane jako możliwość rozwoju i otwieranie nowych ścieżek. Według wyników ostatnich badań, przeprowadzonych przez serwis korepetytorski BUKI, największą motywację do uczęszczania na korepetycje stanowią następujące czynniki:
- wysokie oceny szkolne (35%);
- rozwój osobisty (30%);
- rekrutacja na uniwersytet (15%);
- rozwój zawodowy (10%);
- oraz szereg innych czynników o charakterze indywidualnym.
Przewaga korepetycji nad zajęciami w szkoleNauczyciel w szkole nie ma możliwości skupienia się indywidualnie na każdym uczniu. Musi przerobić narzucony materiał. Często lekcje są prowadzone machinalnie, polegają na podyktowaniu treści podręcznika, a następnie przeprowadzeniu szybkiego sprawdzianu z przyswojonego materiału.
Zajęcia dodatkowe wyglądają inaczej. Ich celem jest prawdziwe zgłębienie wiedzy. Nauczyciel udzielający korepetycji skupia się na tym, aby uczeń opanował dany materiał. Na korepetycjach nikt nikogo nie krytykuje i nie ocenia. Jeżeli pojawi się problem z opanowaniem materiału, to korepetytor ponownie wyjaśnia te kwestie – aż do skutku. Przynajmniej tak powinny wyglądać dobrze przeprowadzone zajęcia dodatkowe.
Każdy uczeń może wybrać korepetytora według własnych preferencji, korzystając z katalogu serwisu korepetytorskiego BUKI, gdzie znajdzie bazę tysięcy korepetytorów z całej Polski. Poniżej przedstawimy kilka zalet, które niesie za sobą korzystanie z zajęć dodatkowych:
● Zajęcia są prowadzone indywidualnie. W przeciwieństwie do zajęć w szkole, gdzie w klasie jest zazwyczaj minimum dwadzieścioro uczniów. Jest to duże ułatwienie i udogodnienie. Korepetycje pozwalają na poświęcenie czasu konkretnej jednej osobie. Pozwalają się skupić tylko na jej wiedzy, brakach i zdolnościach.
● Korepetycje są nauką bezstresową. Uczeń nie musi się obawiać, że zostanie wywołany do tablicy i ośmieszony przed całą klasą. Zajęcia są prowadzone zazwyczaj jeden na jeden, więc nikt tutaj nikogo nie ocenia.
● Jeżeli mówimy o ocenianiu, to na korepetycjach nie mamy stopni. Coraz więcej krajów wysokorozwiniętych odchodzi od wystawiania ocen uczniom. Mamy coraz więcej badań, które pokazują, że oceny nie wpływają pozytywnie na proces nauczania, a wręcz przeciwnie – obniżają motywację.
● Korepetycje są to lekcje z osobą, którą sami sobie wybierzemy. Na podstawie dostępnych informacji, opinii i poleceń, sami wybieramy nauczyciela. Nauczyciel nie jest przypisany odgórnie, tak jak ma to miejsce w szkole.
● Korepetycje są bardzo efektywną formą współpracy. Zajęcia są dostosowane poziomem zaawansowania do poziomu wiedzy ucznia. W ciągu jednej godziny nauczyciel jest w stanie omówić znacznie więcej materiału niż nauczyciel w szkole. Zajęcia te są oparte na dialogu między uczniem a nauczycielem.
● Korepetycje mogą być prowadzone o dowolnym czasie i godzinie. Wybrana data musi pasować tylko nauczycielowi i uczniowi. Coraz więcej korepetytorów prowadzi zajęcia online. Według ostatnich badań serwisu BUKI właśnie na taką formę zajęć decyduje się też 80% uczniów.
Czy nauczyciel szkolny to dobry korepetytor?Tradycyjnie korepetytorów szuka się w szkole. Według klasycznego schematu rodzice umawiają się ze szkolnym nauczycielem na prowadzenie indywidualnych zajęć dla dziecka za dodatkową opłatą. Korepetycje w środowisku szkolnym to częste zjawisko, dlatego dobrym rozwiązaniem wydaje się uzyskanie namiarów na korepetytora z tak zwanego polecenia.
Nie zawsze jednak taki scenariusz jest korzystny dla obu stron. Dlaczego?
- wybór nauczycieli jest bardzo ograniczony;
- cena zajęć może nie odpowiadać budżetowi rodziców ucznia;
- zmiana relacji pomiędzy uczniem a korepetytorem podczas zajęć szkolnych;
- bariera psychologiczna ze strony ucznia względem nauczyciela, która może zaszkodzić w prowadzeniu zajęć spersonalizowanych.
Jakie jest zatem lepsze rozwiązanie? Dzisiaj – w dobie internetu – bardzo łatwo znaleźć nauczycieli, nie ograniczając się tylko jedną szkołą, a nawet miastem. Korepetytora znajdziemy na grupach tematycznych na Facebooku lub forach. Najlepszym i najpewniejszym sposobem będzie skorzystanie z serwisów korepetytorskich, posiadających bazę nauczycieli prywatnych. Jedną z takich stron jest portal BUKI. Na serwisie znajdziemy korepetytorów z różnych dziedzin – począwszy od zajęć z przedmiotów szkolnych po korepetycje z gry na gitarze czy konsultacje psychologa. Wybór korepetytora nie jest ograniczony ani terytorialnie, ani w zakresie wartości czy formy zajęć. Każdy będzie zatem w stanie znaleźć dla siebie najlepsze rozwiązanie.
Ile Polacy wydają na korepetycje?Stale rośnie liczba osób, które są świadome, że warto inwestować w swoją wiedzę. Obecnie coraz młodsze dzieci uczęszczają na zajęcia dodatkowe. Na rynku oferowane są nawet zajęcia z języka angielskiego dla dzieci od 2 roku życia. Dzisiaj wręcz mało kto wyobraża sobie, aby jego dziecko nie uczęszczało na zajęcia dodatkowe.
Korepetycje niewątpliwie stają się bardzo ważnym filarem edukacji. Z badań, przeprowadzonych przez portal BUKI, wynika, że większość Polaków jest w stanie wydać od 200 do 400 złotych miesięcznie na zajęcia z korepetytorem. Prawie 20% respondentów jest gotowych wydać jeszcze więcej – nawet do 800 złotych miesięcznie. W skali roku te kwoty wahają się na poziomie 2400-9600 złotych. Czy to są duże pieniądze? Każdy sam decyduje, ile jest w stanie zainwestować w wiedzę i rozwój swojego dziecka lub swój własny.
Koszt korepetycji jest uzależniony od wielu czynników, wśród których należy wymienić:
● rodzaj zajęć i przedmiot;
● forma zajęć – online czy offline;
● doświadczenie nauczyciela;
● poziom przygotowania ucznia.
Na stronie BUKI każdy może znaleźć korepetytora, dostosowanego do indywidualnych preferencji i zasobności portfela.
WP Wiadomości na: