Decyzja o fabryce PSA i Toyoty w tym roku

Podjęcie decyzji w sprawie budowy w Polsce fabryki samochodów małolitrażowych przez koncerny PSA Peugeot-Citroen i Toyota Motors Corporation jest możliwe do końca roku - poinformował w radiu "Zet" wicepremier Janusz Steinhoff.

_ Do końca roku może taka decyzja zapaść_ - powiedział we wtorkowym wywiadzie dla radia wicepremier i minister gospodarki.

W poniedziałek, w trakcie spotkania ze Steinhoffem przedstawiciele PSA Peugeot-Citroen i Toyota Motors Corporation przedstawili rządowi RP ewentualne lokalizacje fabryki samochodów małolitrażowych w Polsce.

Według Ministerstwa Gospodarki wartość projektowanej inwestycji wyniesie około 1,5 mld euro, łącznie z pracami badawczo-rozwojowymi.

Docelowa zdolność produkcyjna ma wynosić 300 tys. samochodów małolitrażowych rocznie. W fabryce, która miałaby rozpocząć produkcję w 2005 roku, zostałoby zatrudnionych kilka tysięcy pracowników.

_ Przedstawiliśmy kilka lokalizacji, było spotkanie z przedstawicielami samorządów terytorialnych, ja ze strony rządu zaoferowałem wszystko, aby pomóc tym inwestorom_ - powiedział Steinhoff.

Steinhoff powiedział, że choć z Polską konkurują inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, to w jego przekonaniu nasz kraj proponuje najlepsze warunki dla inwestorów.

Spółki informowały już wcześniej, że wspólnie zamierzają zainwestować 1,5 mld euro w nową fabrykę małych samochodów w Europie. Koncerny chcą w ten sposób rozszerzyć sprzedaż swoich aut w tym regionie świata. Wśród wymienianych lokalizacji oprócz Polski była także Francja.

Toyota odnotowała w Europie w ubiegłym roku rozliczeniowym, który zakończył się pod koniec marca, stratę netto sięgającą 23 mld jenów (185 mln USD) wobec straty 9 mld jenów w poprzednim roku.

W 2000 roku udział aut japońskiego koncernu w europejskim rynku motoryzacyjnym wyniósł 3,7%, a Toyota sprzedała ponad 540 tys. aut.

Udział Peugeota w rynku motoryzacyjnym w zachodniej Europie wzrósł do 13,8% w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku z 12,7% w analogicznym okresie 2000 roku.

Francuski koncern, drugi w Europie pod względem wielkości producent aut, chce utrzymać swoją niezależność przez zwiększenie wydajności w swoich zakładach i tworzenie spółek z innymi koncernami motoryzacyjnymi.

Firma utworzyła już joint venture z Ford Motor Co. do produkcji silników diesla, a wspólnie z włoskim Fiatem produkuje vany. (mak)

* Więcej o samochodach:*MOTO WP

Wybrane dla Ciebie

"Będą bardzo szczęśliwi". Trump ogłasza porozumienie w sprawie TikToka
"Będą bardzo szczęśliwi". Trump ogłasza porozumienie w sprawie TikToka
Lato wróci do Polski w pełni. Upalnie i bez opadów
Lato wróci do Polski w pełni. Upalnie i bez opadów
Ponad 180 rodzin z Dolnego Śląska chce opuścić swoje domy
Ponad 180 rodzin z Dolnego Śląska chce opuścić swoje domy
"Oszust z Tindera" zatrzymany. Nawet prawnik nie wie dlaczego
"Oszust z Tindera" zatrzymany. Nawet prawnik nie wie dlaczego
Starcie o KRS. Żurek usuwa prezesów sądów mimo sprzeciwu kolegiów
Starcie o KRS. Żurek usuwa prezesów sądów mimo sprzeciwu kolegiów
Sygnał ostrzegawczy dla Trumpa. Nowy sondaż pokazał niezadowolenie grupy wyborców
Sygnał ostrzegawczy dla Trumpa. Nowy sondaż pokazał niezadowolenie grupy wyborców
MSZ zrelacjonuje prezydentowi spotkanie. "Bardzo konkretne"
MSZ zrelacjonuje prezydentowi spotkanie. "Bardzo konkretne"
Dyplomatyczny chrzest bojowy Nawrockiego. Do Berlina i Paryża poleci z wiceministrem
Dyplomatyczny chrzest bojowy Nawrockiego. Do Berlina i Paryża poleci z wiceministrem
Kłamstwa Kremla. NATO "walczy z Rosją"
Kłamstwa Kremla. NATO "walczy z Rosją"
"To nie była próba". Mówi, dlaczego Białoruś ostrzegła Polskę
"To nie była próba". Mówi, dlaczego Białoruś ostrzegła Polskę
Ukraiński cyberatak. Celem rosyjski system wyborczy
Ukraiński cyberatak. Celem rosyjski system wyborczy
Burze i silny wiatr nad Polską. Część kraju na czerwono
Burze i silny wiatr nad Polską. Część kraju na czerwono