Czy nowy kanał religijny zagrozi o. Rydzykowi?
Jesienią wystartuje nowa telewizja religijna. Uruchomi ją właściciel TVN - Grupa ITI.
Pomysłodawcy Mariusz Walter, wiceszef Grupy ITI, ks. Kazimierz Sowa i publicysta "Newsweeka" Szymon Hołownia chcą stworzyć kanał poświęcony tematom religijnym dla szerokiego grona odbiorców.
- Nie zależy nam na tworzeniu konkurencji dla telewizji Trwam - przekonują inicjatorzy projektu, którzy zapowiadają nowe otwarcie na rynku mediów katolickich. - Zaoferujemy ciekawe dyskusje o sprawach wiary, etyki czy filozofii - mówi Maciej Sojka, prezes ITI Neovision. Obok niedzielnej mszy w ramówce nowej stacji znajdą się audycje poradnikowe, interaktywne (z udziałem widzów), talk-show i program publicystyczny, które wedle zapowiedzi mają stronić od polityki. Obejrzeć będzie można za to autorski przegląd filmów religijnych czy cykl dokumentów poświęconych religiom świata. Jednym z hitów przygotowywanych na start stacji są niepokazywane dotąd archiwalne materiały z pontyfikatu Jana Pawła II.
Programy prowadzić będą głównie świeccy publicyści, choć na wizji pojawią się też księża. Już dziś redakcja przygotowuje casting, także dla duchownych. Ma zatrudnić w sumie kilkanaście osób, dziennikarzy i współpracowników. Na pierwszy rok działania kanału, który będzie dostępny w bezpłatnym paśmie platformy cyfrowej n, ITI wyłoży ok. 20 mln zł. Grupa ITI nie zdecydowała jeszcze, czy telewizja będzie sprzedawać czas antenowy reklamodawcom.
- Spółka nie jest nastawiona komercyjnie do tej inwestycji, ale wizerunkowo - mówią przedstawiciele Grupy ITI. O tym, że taki ruch spółce się opłaci, przekonują medioznawcy: - Kiedy trzeba będzie wystąpić o przedłużenie koncesji, koncern będzie mógł przekonywać, że wypełnia misję - uważa prof. Maciej Mrozowski. Jego zdaniem przedsięwzięcie ma spore szanse na powodzenie. - Jeśli kanał proponuje nowe podejście do religii i światopoglądu człowieka nowoczesnego, może być alternatywą dla Radia Maryja i telewizji Trwam - dodaje.
Dorota Kołakowska