PolskaCzy media publiczne są potrzebne? Polacy odpowiedzieli

Czy media publiczne są potrzebne? Polacy odpowiedzieli

94% badanych uważa, że media publiczne są w Polsce potrzebne, a ufa im 42% odbiorców - wynika z sondażu Instytutu Homo Homini. Największe zaufanie deklarujemy do radiowej Jedynki, spośród anten TVP największym zaufaniem cieszy się TVP Info.

14.01.2011 | aktual.: 14.01.2011 18:44

Na pytanie, "czy działalność mediów publicznych jest dla pani/pana ważna", 94% badanych odpowiedziało, że tak. Znikomy odsetek badanych (4%) jest przeciwnego zdania. - Można zatem stwierdzić, że zarówno widzowie telewizyjni, jak i słuchacze rozgłośni radiowych jednoznacznie dostrzegają i potwierdzają potrzebę istnienia mediów publicznych w Polsce - stwierdza w komentarzu do badania Homo Homini.

Mediom publicznym ufa 42% odbiorców, w tym 9% deklaruje, że jest to zaufanie pełne. Neutralny stosunek do TVP i Polskiego Radia wyraża 44% badanych, a 15% ma wobec nich zaufanie niskie bądź wyraża jego zupełny brak.

Znacząca większość badanych (74%) deklaruje zaufanie do Polskiego Radia. Brak ufności wobec tej instytucji wyraża 8% badanych. 18% deklaruje umiarkowane zaufanie do Polskiego Radia.

Jeszcze wyższy poziom zaufania do Polskiego Radia wynika z badań postaw wobec poszczególnych anten. Radiowej Jedynce ufa 81% badanych (12% ma do niej stosunek neutralny, a 7% wyraża brak zaufania), Trójce ufa 80% respondentów (po 10% - stosunek neutralny i brak zaufania).

Zdecydowana większość słuchaczy (68%) wyraża też zadowolenie z oferty Polskiego Radia, w tym 21% to słuchacze "w pełni zadowoleni". Umiarkowaną satysfakcję z oferty publicznej radiofonii deklaruje 27% respondentów, a 5% badanych jest zupełnie lub raczej niezadowolonych.

Z kolei oferta TVP jest satysfakcjonująca dla 63% widzów, w tym 28% "w pełni". Umiarkowaną satysfakcję z programu publicznej telewizji deklaruje 28% badanych, a brak zadowolenia 8%.

Wśród anten TVP największym zaufaniem cieszy się kanał informacyjny TVP Info (ufa mu 70% badanych, 22% ma stosunek neutralny, a 8% wyraża brak zaufania do tego kanału). TVP2 ufa 59% respondentów (26% - stosunek neutralny, 15% - brak zaufania), a TVP1 54% widzów (32% - stosunek neutralny, 14% - brak zaufania).

W badaniu pytano także respondentów, czy potrzebne są publiczne rozgłośnie regionalne. Znacząca większość badanych (74%) deklaruje, że działalność rozgłośni regionalnych jest dla nich ważna, w tym 45% uznaje ją za bardzo ważną. 10% respondentów uznało działanie regionalnych rozgłośni radiowych za nieważne, a 17% za umiarkowanie istotne.

Regionalne, publiczne rozgłośnie radiowe cieszą się 66-proc. zaufaniem, podczas gdy brak zaufania wobec nich deklaruje 10% badanych. 24% respondentów umiarkowanie ufa tym mediom.

Na pytanie, z czego powinny być finansowane publiczne radio i telewizja, największy odsetek badanych opowiedział się za utrzymywaniem mediów publicznych ze środków pochodzących od obywateli (64%). W tym 34% chce, by utrzymać obecny model - z abonamentu, a 26% chce finansowania z budżetu państwa i zniesienia abonamentu. 36% badanych uważa, że media publiczne powinny finansować się same np. poprzez reklamę.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 3-9 stycznia 2011 r. na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej liczbie 1072 mieszkańców Polski, powyżej 16. roku życia. Badanie przeprowadzono metodą wywiadu telefonicznego, prowadzonego wśród abonentów sieci stacjonarnych i komórkowych, oglądających telewizję i/lub słuchających radia.

Źródło artykułu:PAP
tvpabonamentsondaż
Zobacz także
Komentarze (7)