Coraz więcej skarg na instytucje unijne
Coraz więcej obywateli UE wnosi skargi na
instytucje unijne - podsumowuje 2004 rok w specjalnym raporcie
Europejski Ombudsman (rzecznik praw obywatelskich) - instytucja,
do której skargi te napływają.
11.05.2005 11:15
W 95% pochodzą one od osób prywatnych, pozostałe od firm bądź stowarzyszeń.
Skargi dotyczą odmowy dostarczenia informacji przez unijne instytucje i organizacje lub dostarczenia ich z opóźnieniem. Skarżący wytykają także błędy proceduralne lub twierdzą, że czują się dyskryminowani i niesprawiedliwie traktowani.
Do Ombudsmana w ubiegłym roku wpłynęło 3726 skarg, o 53% więcej niż w 2003 roku. Większość, bo prawie 70% z nich, były to skargi na Komisję Europejską.
Do najbardziej niezadowolonych narodów należą Hiszpanie (ich skargi stanowiły 13% wszystkich) i Niemcy (12%). Odpowiednio wnieśli 482 skargi i 464 skargi. Na trzecim miejscu uplasowali się Polacy (285 skarg) i Francuzi (303).
Na podstawie otrzymanych skarg Europejski Ombudsman nadał sprawom dalszy bieg, rozpoczynając dochodzenie w 343 przypadkach.
Instytucja Europejskiego Ombudsmana została utworzona na mocy postanowień Traktatu z Maastricht.
Instytucja przyjmuje skargi obywateli UE i w wypadkach, które uzna za uzasadnione, przeprowadza dochodzenie. Doradza także wnoszącym skargi, gdzie znajdą fachową pomoc.
Klaudia Balcerowiak