Polska"Chcemy wyzwolić w młodych ludziach modę na dobro"

"Chcemy wyzwolić w młodych ludziach modę na dobro"

- Konkurs ma na celu wyzwolenie w młodych ludziach mody na dobro. Pokazanie im dobra i wolontariatu jako wartości, świetnej zabawy i drogi do samorealizacji - mówi o akcji "Warto być dobrym" organizowanej przez Stowarzyszenie "Przyjazna Szkoła" pod patronatem minister edukacji narodowej i UNESCO Małgorzata Ostrowska.

19.03.2012 | aktual.: 19.03.2012 15:32

WP: * Akcja "Warto być dobrym" została zainicjowana 10 lat temu. Skąd wziął się na nią pomysł?*

Małgorzata Ostrowska, Stowarzyszenie "Przyjazna Szkoła": Akcja została zainicjowana w 2003 roku, jako element działań Stowarzyszenia "Przyjazna Szkoła" promujących pozytywne wzorce i wartości. Pomysł przyniosło życie i obserwacje dzieci, młodzieży i nauczycieli.

WP: Jaki jest cel akcji?

- Ma ona na celu wyzwolenie w młodych ludziach mody na dobro, pokazanie dobra i wolontariatu jako wartości, świetnej zabawy i drogi do samorealizacji. Docenienie odpowiedzialnego i pomocnego zachowania wobec drugiego człowieka, zwierzęcia, społeczności lokalnej, świata.

WP: W tym roku zmieniła się formuła akcji.

- W ciągu 10 lat działania Stowarzyszenie "Przyjazna Szkoła" stało się największą organizacją edukacyjną w Polsce i zdobyło zaufanie setek tysięcy rodziców przekazujących mu swój 1%. To spowodowało, że posiadamy środki i potencjał na zainicjowanie akcji w jeszcze doskonalszej formie na niespotykaną dotąd w Polsce skalę. Dlatego też w tym roku wracając do pomysłu, jaki przyświecał nam na początku działania, rozszerzamy zasięg akcji czynienia dobra na 1500 szkół w całej Polsce. Oczywiście środki własne wystarczają na małą część budżetu, dlatego szukamy sponsorów na pokrycie reszty budżetu. W kolejnych latach, jeśli ta formuła zda egzamin i znajdą się sponsorzy oraz darczyńcy, którzy będą chcieli nas wspierać, będziemy sukcesywnie zwiększali liczbę zaangażowanych szkół.

WP: Na czym polega tegoroczna akcja?

- Konkurs „Warto być dobrym” skierowany jest do uczniów, nagrodą główną dla zwycięzcy w każdej ze szkół jest jeden z 1500 rowerów górskich firmy KROSS. Dzieci nie robią nic ponad to, że spełniają dobre uczynki w trzech kategoriach: pomoc drugiemu człowiekowi, zaangażowanie w środowisko klasy, szkoły, społeczność lokalną oraz działania globalne na rzecz praw człowieka i ochrony środowiska. Na koniec roku, dzieci pod okiem wychowawcy wybierają w każdej klasie ucznia, który okazał się najlepszy, a wśród najlepszych z całej szkoły zostanie rozlosowany rower.

WP: Zwycięzca konkursu otrzyma rower. Nie obawiają się państwo, że dla dzieci ważniejsza może być nagroda niż dobre uczynki?

- Akcja kreuje u dzieci dobre postawy, uczy poszanowania dla innych ludzi, ich uczuć i praw, a także premiuje zachowania prospołeczne i wolontariat, to przede wszystkim. Rower jest magnesem, nagrodą dla najlepszych. Dobre uczynki dzieci spełniają na co dzień, nawet bez nagrody. W naszym konkursie są one po prostu premiowane. Jeśli uczeń np. zdobywa dodatkowe punkty z zachowania, to dlaczego rower nie ma być zachętą do spełniania coraz większej ilości dobrych uczynków.

WP: W jaki sposób będą państwo kontrolować, czy np. nauczyciele czy rodzice nie ingerują w wyniki konkursu?

- Tu nasze zaufanie jest w rękach dzieci, gdyż to one są bohaterami konkursu. Od wielu lat współpracujemy z coraz większą liczbą dzieci, nauczycieli i rodziców. Wierzymy, iż tu dobro również zwycięży, jeśli jednak nastąpi jakaś ingerencja, osoby te rozważyć będą musiały to we własnym sumieniu.

WP: W tegorocznej edycji udział bierze aż 1500 placówek.

- Szkoły bardzo chętnie włączały się do akcji. Problem raczej powstał na drodze dotarcia do nich. Szukaliśmy wielu ścieżek, od faksów do szkół, poprzez telefony, faksy do naczelników wydziałów edukacji. Niestety, w wielu miejscach informacja nie docierała tam, gdzie powinna, czyli do szkół. Teraz, gdy akcja ruszyła i jest o niej głośno, a szkoły dowiadują się z prasy czy mediów, dzwonią z pytaniem o możliwość uczestnictwa. Zapraszamy je wszystkie do przyszłorocznej akcji, której rekrutacja rozpocznie się już niedługo.

WP: Szkoły, które wezmą udział w konkursie, mogą liczyć na jakieś dodatkowe profity?

- Firma Format, która jest jednym ze głównych sponsorów akcji, przekazała każdej z 1500 szkół zestaw edukacyjnych programów multimedialnych do wyposażenia biblioteki szkolnej (Akademia Umysłu ® cz.2, w skład którego wchodzą trzy programy: pamięć, koncentracja,szybkie czytanie). Zawarte w nich ćwiczenia zwiększają zdolność zapamiętywania, wspomagają koncentrację oraz sprawne czytanie u dzieci i młodzieży. Dodam, iż sponsorem lokalnym akcji może zostać każdy. Kolorowy baner, który wraz rowerem otrzymała każda szkoła, oprócz logo patronów i sponsorów głównych, posiada 52 miejsca na naklejki, które może wykupić prawie każda firma lub osoba prywatna przykładając jednocześnie rękę do czynienia dobra. Jedna naklejka to koszt 100 zł, każdy może wykupić od 1 do 1500 takich cegiełek jednak tylko jedną na szkołę. Oczywiście szkoła to miejsce w którym uczą się dzieci, więc to co może się znaleźć na takiej naklejce dokładnie określa regulamin sponsora.

WP: Uczniowie mogą czynić dobre uczynki w trzech kategoriach.

- W pierwszej kategorii, która zakłada pomoc drugiemu człowiekowi, przykładowe dobre uczynki to pomoc koledze w lekcjach, poprzez obietnice nie kłócenia się z rodzeństwem przy posiłkach czy pomoc w opiece nad rodzeństwem. Druga kategoria to działania z zakresu wolontariatu na rzecz lokalnych organizacji pozarządowych np. pomoc w schroniskach dla zwierząt, akcje zbierania nakrętek, pomoc w hospicjach. Trzecia kategoria globalna obejmuje najczęściej segregowanie śmieci, dzień sprzątania świata itp.

WP: Dziesięć najlepszych szkół, w których do akcji włączy się najwięcej dzieci, otrzyma po 10 000 zł. Będą mogły przeznaczyć te pieniądze na dowolny cel?

- Szkoły będą mogły przeznaczyć te środki na realizację projektu według własnego pomysłu.

WP: Akcja "Warto być dobrym" będzie kontynuowana w kolejnych latach?

- Wznawiana będzie co roku, obejmując swym zasięgiem coraz więcej szkół, a w przyszłym roku również przedszkoli. Cały czas trwa również akcja „1% dla mojej szkoły”, dzięki której podatnicy mogą wesprzeć szkołę swojego dziecka 1% podatku. 100% środków przekazanych na szkoły jest im wypłacane w postaci grantów.

Rozmawiała Paulina Piekarska, Wirtualna Polska

Stowarzyszenie “Przyjazna Szkoła” powstało ponad 10 lat temu i jest największą organizacją pozarządową działająca w sektorze edukacji w Polsce. Swoimi projektami i akcjami obejmuje 7600 szkół partnerskich w całej Polsce. Organizacja przekazała na rozwój edukacji już 27 mln zł.

Więcej o kampanii "Warto być dobrym" na stronie www.wartobycdobrym.pl

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)