Chcą wyremontować F‑105, który nazywa się "Polish Glider"
Dwa lata potrwa renowacja samolotu myśliwsko-bombowego Republic F-105 Thunderchief, który w czerwcu znalazł się w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Pilotem maszyny o nazwie "Polish Glider" był Amerykanin polskiego pochodzenia mjr Donald Kutyna.
Jak poinformował Maciej Madej z Muzeum Lotnictwa Polskiego, samolot wymaga kapitalnego remontu. Do muzeum dotarł zdemontowany: osobno kadłub oraz skrzydła i w takim stanie znajduje się do dziś. Maszyna potrzebuje uzupełnienia brakujących podzespołów i odmalowania w oryginalne malowanie z czasów wojny z Wietnamie.
Zgodnie z planami krakowskiej placówki remont F-105 powinien się rozpocząć na wiosnę przyszłego roku i zakończyć w w drugiej połowie 2012 roku. Problemem są pieniądze, ponieważ muzeum dysponuje skromnym budżetem a ponadto samolot formalnie nie jest jego własnością. Został on przekazany w długoletni depozyt przez Narodowe Muzeum Amerykańskich Sił Powietrznych w Dayton w stanie Ohio.
Według Madeja, strona amerykańska zadeklarowała przekazania brakujących części oraz dokumentacji technicznej samolotu.
Egzemplarz o numerze seryjnym 59-1822, który można zobaczyć w Krakowie jest jednym z najsłynniejszych F-105 biorących udział w wojnie w Wietnamie. Należał do 335 Tactical Fighter Wing (Taktycznego Skrzydła Myśliwskiego), stacjonującego w bazie Takhli w Tajlandii.
Jego pilotem był Amerykanin polskiego pochodzenia, major Donald Kutyna, późniejszy generał US Air Force, który nadał mu nazwę indywidualną Polish Glider (Polski Szybowiec). Napis ten umieszczony był na wlocie powietrza do silnika. Ponadto na kadłubie pod kabiną pilota major Kutna namalował białego orła w koronie na czerwonej tarczy herbowej. Pod tarczą umieszczony był napis "Yankee Air Polak". Samolot wziął udział w 120 misjach bojowych w Wietnamie.
Samolot w 1981 roku zakończył swoją służbę w US Air Force i znalazł się bazie lotniczej Davis-Monthan na pustyni w Arizonie, gdzie został zakonserwowany i przebywał przez kolejne 19 lat.
W 1992 r. samolot został zaproponowany brytyjskiemu Imperial War Museum w Duxford, jednakże organizacja jego transportu za ocean zajęła kolejne siedem lat. Następne lata F-105 spędził w magazynach Muzeum w Duxford, gdzie czekał na remont i umieszczenie go na ekspozycji głównej. W międzyczasie zmieniła się koncepcja ekspozycji i zdecydowano, że maszyna nie będzie na niej pokazywana.
W ramach kontaktów międzymuzealnych propozycję przejęcia Thunderchiefa o polskiej nazwie otrzymało muzeum w Krakowie. Wcześniej placówka musiała uzyskać zgodę od amerykańskiego właściciela samolotu. Ze względu na przepisy prawa amerykańskiego jedyną formą przekazania był depozyt.
Działania krakowskiego muzeum mające na celu pozyskanie samolotu aktywnie wspierał generał Kutyna. Zadeklarował też przekazania placówce wielu pamiątek z okresu swojej służby w US Air Force.
Republic F-105 Thunderchief to amerykański naddźwiękowy samolot myśliwsko - bombowy, skonstruowany w latach 50-tych. Jego zadaniem miała być penetracja przestrzeni powietrznej przeciwnika i przenoszenie taktycznej broni jądrowej. Był głównym typem samolotu uderzeniowego lotnictwa amerykańskiego podczas wojny w Wietnamie.