Chcą rozbudować lotnisko - mieszkańcy mówią "nie"
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poinformowała na swojej stronie, że dzień wcześniej wydała Portowi Lotniczemu Poznań-Ławica zgodę środowiskową na rozbudowę lotniska. Tylko w niewielkim stopniu uwzględniono postulaty mieszkańców okolic lotniska obawiających się znacznego zwiększenia hałasu.
02.03.2011 | aktual.: 03.03.2011 09:14
Mieszkańcy powiadomili prokuraturę o możliwości popełnienia przez port przestępstwa w związku z raportem środowiskowym.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczy całego pakietu planowych inwestycji. Poczynając od strategicznej budowy równoległej drogi kołowania i rozbudowę płaszczyzn postojowych, na rozbudowie terminala pasażerskiego kończąc. Treści decyzji nie znamy. Nieoficjalnie ustalono, że nie uwzględniono większości postulatów mieszkańców, w tym zakazu lotów nocnych. RDOŚ nie zgodziła się jedynie na loty cargo. Zgodnie z raportem środowiskowym wokół lotniska powstanie strefa ograniczonego użytkowania. Decyzja RDOŚ ma klauzulę wykonalności, co oznacza, że pozwala lotnisku na niezwłoczne wystąpienie o zezwolenia budowlane.
Mieszkańcy Ławicy i Przeźmierowa uważają, że znaczne zwiększenie przepustowości portu będzie dla nich bardzo uciążliwe. Już wcześniej zapowiedzieli złożenie zażalenia na decyzje oraz podjęcie protestów. Skierowanie wniosku do prokuratury to ich nowa inicjatywa. W wysłanym piśmie dowodzą, że doszło do szeregu nieprawidłowości. Dotyczą one m.in. wprowadzenia przez lotnisko RDOŚ w błąd co do liczby planowanych operacji lotniczych, nieprowadzenia stałego monitoringu hałasu oraz "narażenia na uszczerbek zdrowia i życia okolicznych mieszkańców".
- Oczywiście cieszymy się, że decyzja została wydana. Zarazem zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy wciąż na początku trudnej drogi porozumienia z mieszkańcami - powiedział dyplomatycznie Grzegorz Bykowski z zarządu portu.
W ubiegłym tygodniu, na zebraniu stowarzyszenia mieszkańców Ławicy, władze lotniska zapowiedziały, że podejmą działania wykraczające poza plany z raportu środowiskowego.
- Nie możemy całkowicie wyeliminować lotów nocnych, ale będziemy dążyć do tego, by nie było ich przez 4,5-5 godzin każdej nocy. Rozważamy także budowę ekranów akustycznych oraz zwiększenia parkingów przy lotnisku - wylicza Grzegorz Bykowski.
Rozbudowa poznańskiego lotniska w planie przygotowań do Euro 2012 figuruje jako krytycznie opóźniona. Pierwszy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono w RDOŚ w styczniu 2010 roku. Był na tyle niekompletny i wadliwy, że wkrótce lotnisko wystąpiło o zawieszenie postępowania, a po pół roku wycofało wniosek i złożyło nowy. I ten był wielokrotnie uzupełniany.
Polecamy internetowe wydanie: www.wielkopolska.naszemiasto.pl