Trwa ładowanie...
01-08-2007 07:55

Budowlańcy z Azji wybudują polskie stadiony i autostrady?

Kto nam wybuduje autostrady, biura, lotniska oraz stadiony na Euro 2012, skoro polskim firmom budowlanym brakuje ok. 400 tys. pracowników? Wszystko na to wskazuje, że skorzystają na tym chińskie firmy.

Budowlańcy z Azji wybudują polskie stadiony i autostrady?
d34ja0i
d34ja0i

China International Industry and Commerce Co. - największa w Chinach i jedna z największych na świecie firm budowlanych wchodzi właśnie do Polski. Chińscy fachowcy pojawią się na naszych budowach już w przyszłym roku. Chiński gigant już współpracuje z pomorską firmą budowlaną Polnord SA. Umowa dotyczy współpracy przy realizacji przedsięwzięć deweloperskich oraz budowy dróg i autostrad w Polsce. Początkowo CIIC ma jedynie dostarczać materiały budowlane, które są o ok. 30 proc. tańsze od krajowych. Jednak władze Polonordu już myślą o zatrudnianiu pracowników z państwa środka i uczestnictwie w przetargach na budowę stadionów na Euro 2012.

- Umowa konsorcjalna, którą szykujemy z CICC ma nam pomóc w staraniach o kontrakty przy budowie stadionów na Euro 2012 - twierdzi Wojciech Ciurzyński, prezes zarządu Polnord SA. - Wiadomo, że na rynku brakuje fachowców a umowa z chińczykami spowoduje, że nie zabraknie wykwalifikowanych robotników na naszych budowach -. - Zarówno chińscy inżynierowie, jak i pracownicy fizyczni są doświadczeni i bardzo wydajni. Pierwsi Chińczycy mogą się pojawić na budowach Polnordu w całej Polsce już w przyszłym roku.

Polnord ma też chrapkę na zbudowanie gdańskiego stadionu. Czy mają szansę w przetargu? - Optymalną sytuacją byłoby, aby przy budowie stadionu zatrudnienie znalazły polskie firmy i polscy pracownicy, chociaż nie wykluczamy partnerów zagranicznych - podkreśla Renata Wiśniowska, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. budowy Baltic Areny.

Z okazji Euro 2012 ma nam przybyć 636 km autostrad, zbudowanych lub zmodernizowanych zostanie 2,2 tys. km dróg ekspresowych, przebudowanych 800 km dróg przeznaczonych dla najcięższych samochodów. Poza tym czeka nas modernizacja 1566 km linii kolejowych i rozbudowa ośmiu portów lotniczych. Ponad 2 mld euro wydamy na budowę stadionów w Gdańsku, Warszawie, Wrocławiu i modernizację istniejących w Chorzowie, Krakowie i Poznaniu. Wszystkie mają być gotowe w 2011 r. Oprócz pytania - skąd wziąć pieniądze? - pojawia się coraz częściej pytanie - kto to wszystko wybuduje?

d34ja0i

- Rynek budownictwa ostro ruszył do przodu. Przy obecnym potencjale potrzeba nam ok. 400 tys. pracowników, aby wywiązać się z umów, które już zostały podpisane - mówi Janusz Zaleski, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budowlanych.

Polscy robotnicy wciąż uciekają za granicę. Nic dziwnego skoro tam mogą zarobić jako wykwalifikowani robotnicy nawet trzy razy więcej niż w Polsce. Pracodawcy podejmują ostatnio kroki, aby zatrzymać pracowników w kraju. Ostatnio pensje w budownictwie wzrosły o ok. 30 proc. jednak to wciąż zbyt mało.

- Wyjazdy polskich fachowców za granicę, a także sytuacja w polskim szkolnictwie zawodowym, które nie jest w stanie zapewnić pracodawcom odpowiedniej ilości wykwalifikowanych pracowników powoduje, że coraz częściej polscy pracodawcy będą zmuszeni posiłkować się wykwalifikowaną kadrą zagraniczną - dodaje Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich.

Według prognoz ekspertów w 2013 roku połowa światowej siły roboczej będzie pochodzić właśnie z Chin i Indii. Polska nie ma innego wyjścia jak otworzyć się na azjatyckie rynki pracy.

d34ja0i

- Jeżeli nasza gospodarka ma się nie zadusić, to musimy dopuścić tych pracowników do naszego rynku - uważa Jeremi Mordasewicz, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan".

Nad odpowiednimi regulacjami pracuje już Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.

- Bierzemy pod uwagę między innymi Chiny, Indie, Indonezję, czy Bangladesz - mówi minister Anna Kalata. - Pierwsze kontyngenty pracowników z tych rejonów mogłyby zostać uruchomione jednak najwcześniej za rok.

d34ja0i

Chińskie konsorcjum CIIC China International Industry and Commerce Co., to największe w Chinach i jedne z największych na świecie konsorcjum prywatnych chińskich firm budowlanych. Konsorcjum buduje obecnie 17 wielkich obiektów sportowych na przyszłoroczne igrzyska olimpijskie w Pekinie, m.in. największego stadionu w stolicy Chin. W ostatnich latach wybudowało 2 tys. km autostrad oraz jest podwykonawcą inwestycji, która powstaje w miejscu zburzonych wież WTC w Nowym Jorku.

Najwięksi na Pomorzu

Polnord SA jest jedną z czołowych firm deweloperskich na polskim rynku. Działalność prowadzi od 1997 roku. Tylko na terenie Trójmiasta do 2006 r. spółka oddała do użytku 903 mieszkania o łącznej ilości 53 tys. m kw. Jako pierwsza firma deweloperska z Pomorza wkroczyła z powodzeniem na rynek warszawski. Obecnie Polnord prowadzi inwestycje na terenie Warszawy, Trójmiasta i Olsztyna. Planuje również rozpoczęcie projektów we Wrocławiu i Poznaniu. Z realizacji tych inwestycji spółka w ciągu 4 lat przewiduje osiągnięcie zysków na poziomie pomiędzy ok. 500 mln zł. Spółka Polnord realizuje również projekty w Rosji. Planuje rozpoczęcie budowy mieszkań w Nowosybirsku i Saratowie. Spodziewany zysk Polnord z tego tytułu wyniesie ok. 160 mln zł.

Wykonawcę wyłoni przetarg

Rozmowa z Pawłem Adamowiczem, prezydentem Gdańska.

d34ja0i

Gdański Polnord podpisał umowę China International Industry and Commerce Co (CIIC). Zapowiada, że wspólnie z chińczykami chce budować gdański stadion. Czy taka polsko-chińska spółka będzie miała na to szanse?

- Budowa Baltic Areny jest dla miasta priorytetem. Zależy nam by stadion powstał w szybkim czasie, najlepiej za rozsądną cenę i by nie ucierpiała przy tym jakość wykonania. Przetarg będzie otwarty, więc każdy wiarygodny inwestor będzie mógł wziąć w nim udział.

Jak wiadomo Chińczycy budują najtaniej, może to jest recepta na obniżenie kosztów Baltic Areny?

- Dopóki nie wiemy jaką część stadionu sfinansuje budżet państwa, nie można nic powiedzieć o kryterium wyboru wykonawcy. W zależności od wielkości dofinansowania miasto może samo budować stadion lub wykonawca, będący jednocześnie partnerem prywatnym, sfinansuje część budowy stadionu.

Firma CIIC buduje 17 z 31 powstających obecnie w Chinach obiektów sportowych, a także autostrady i drogi. Może to wystarczająca rekomendacja do współpracy?

- Jesteśmy zobowiązani do przeprowadzenia przetargu. Na pewno ważne będzie posiadanie doświadczenia w budowie stadionów. Miasto podpisze umowę z tą firmą, która wygra w otwartym przetargu na projektanta i budowniczego stadionu.

Robert Kiewlicz, (MAR)

d34ja0i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d34ja0i
Więcej tematów