Budowa II linii metra idzie pełną parą
Tysięczny pierścień do obudowy tunelów II linii metra wyprodukowano właśnie w halach przy ulicy Marywilskiej. Jednocześnie trwają ostatnie przygotowanie do opuszczenia pierwszej tarczy TBM przy Rondzie Daszyńskiego.
04.04.2012 | aktual.: 04.04.2012 12:00
Pierścień obudowy tunelu to potężna konstrukcja o średnicy ok 6,5 m., składająca się z 5 elementów podstawowych i jednego klucza (elementu w formie trapezu, który zamyka pierścień).
- Do jego wykonania potrzebnych jest 8 m3 mieszanki betonu, włókien polipropylenowych i ok 600 kg stalowej konstrukcji zbrojenia. Każdy taki pierścień waży aż 20 ton. Łącznie, dla centralnego odcinka II linii metra, wyprodukowanych ma być ok. 7000 pierścieni czyli ponad 42.000 elementów – wyjaśnia Metro Warszawskie.
Zanim tarcza rozpocznie drążenie tunelu i układanie obudowy, szyb startowy musiał zostać odpowiednio przygotowany. W ścianie szczelinowej, w miejscu gdzie tarcza rozpocznie drążenie, zbudowany został stalowy pierścień uszczelniający.
- Jego zadaniem jest umożliwienie rozpoczęcia prac tarczy i zapobieganie dostawaniu się wody gruntowej do stacji – tłumaczą specjaliści z Metra Warszawskiego i dodają, że ważące ok 400 ton czoło tarczy, aby przebić betonową ścianę i wgryźć się w grunt będzie musiała się od czegoś odepchnąć.