Ballet Black - czarnoskóra, pulsująca żywiołowość
Oprah Winfrey: „Balet w ich wykonaniu to egzotyka
– czarnoskóra, pulsująca żywiołowość w najpiękniejszych historiach!”
19.10.2005 | aktual.: 21.10.2005 16:01
Impreza została przeniesiona na przyszły rok. Informacje: (022) 69 69 900 oraz www.makroconcert.pl
„Wschodząca gwiazda światowego tańca”, „Czarna perła współczesnego baletu”, „Amerykańskie korzenie, europejska tradycja i nowatorskie spojrzenie” – to tylko kilka określeń, które już stały się wizytówką jedynego w Europie „kolorowego” baletu.
Powstali w 2001 roku z inicjatywy uznanej choć młodej choreografki Cassy Pancho. Ich przesłaniem jest propagowanie kultury afroamerykańskiej i azjatyckiej. Interpretują światowe dzieła oraz tworzą własne układy choreograficzne do własnych kompozycji. Najlepsze baletowe wykształcenie, uszanowanie i umiłowanie klasyki, nowatorskie podejście oraz pasja tańca sprawiają, że ich przedstawienia są pełne wdzięku, energii i egzotyki. Mieszanka niemal wybuchowa!
Debiut Ballet Black na deskach East London Theatre na początku 2002 roku rzucił nowe światło na klasyczną sztukę baletową. Dla krytyki stali się bacznie obserwowanym odkryciem, dla publiczności gorąco poszukiwanym wrażeniem. Oni sami, zaskoczeni swoim sukcesem, postanowili rozszerzyć swoją działalność także na szkołę tańca dla kolorowej społeczności Londynu. Zdobyli tym większe uznanie w oczach swoich fanów i rzesze nowych wielbicieli.
Cassa Pancho rozpoczęła swoją przygodę z tańcem w Szkole Tańca Pameli Howard w Zachodnim Londynie. Szybko odkryty talent zaprowadził ją do Królewskiej Akademii Tańca, gdzie zdobyła dyplom sztuki i nauki baletu. Ukończyła również wydział choreografii. Brała udział w kursach i warsztatach wielu współczesnych i uznanych twórców jak Michael Smuin, Bill T. Jones, David Parsons, Paul Taylor. Jeszcze przed założeniem Ballet Black Cassa odnosiła sukcesy jako twórca choreografii przedstawień dyplomowych Królewskiej Akademii Tańca czy londyńskich grup baletowych na Światowym Tygodniu Tańca w Londynie.
Prawą ręką Cassy Pancho jest Denzil Bailey. Ten choreograf i nauczyciel ma w swoim dorobku zarówno role w balecie klasycznym („Jezioro Łabędzie”, „Dziadek do orzechów”, „La Sylphide”, „Romeo i Julia” i inne), jak i nowoczesnym (np. „Aureola”, Bolero”, „Seven Silences of Salome”). Najtkliwiej wspomina jednak swoją rolę w „Carmen” w wersji Terry’ego Gilbert’a. Tańczył m.in. w London City Ballet, English National Ballet, The Dancers Company czy Souls in Motion. Jego układy choreograficzne, choć oparte na klasyce, sięgają również do form nowoczesnych.
Tancerze Ballet Black pochodzą z renomowanych szkół londyńskich i amerykańskich. Deklarują, że do zespołu przyciągnęła ich osobowość i wizjonerstwo Cassy, a także przesłanie, z jakim zespół występuje przed co raz szerszą publicznością. Ich klasyczne wykształcenie oraz doświadczenia zebrane w różnych zespołach baletowych sprawiają, że każdy z nich ma coś do zaoferowania, każdy ma wkład w kształt zespołu. Tworzą bardzo kreatywną i elastyczną grupę młodych, wesołych ludzi, co odbija się echem podczas ich występów na scenie.
Ballet Black czerpią z wieloletniej tradycji amerykańskiego czarnego baletu, często społecznie zaangażowanego. W ich tańcu przetrwały ślady niewolnictwa, Wielkiej Migracji, prześladowań rasowych i upragnionego równouprawnienia. Jednocześnie, wolni od przesądów i uprzedzeń, w swoich przedstawieniach sięgają także do historii innych ludzkich tragedii, upadków i wzlotów.
I tak „Nowy Początek” to wibrująca, ekstatyczna, w porywających rytmach, ale bazująca na balecie klasycznym historia naszego globu. Muzykę skomponował Celloman, znany także jako Ivan Hussey, a autorem układu choreograficznego jest Denzil Bailey.
Artyści Ballet Black zaprezentują „Elegię” do muzyki Francis’a Poulenc’a, do której choreografię ułożył, inspirowany dokonaniami Kenneth’a MacMillana, Stephen Sheriff. Jednakże tam, gdzie MacMillan umieściłby tragizm ofiary, Sheriff wskazuje na siłę życia pomimo i wbrew wszystkiemu.
W ich przewrotnym „Pas de Trois” występują młodziutka i bardzo utalentowana Florence Kollie, Denzil Bailey i... krzesło. Rozbrykana córka i pobłażliwy ojciec podzielają miłość do tańca. Ten fragment jest wykonywany do muzyki Amilcare Ponchiellieg i w choreografii Patricka Lewisa.
To zaledwie kilka z szerokiej gamy propozycji Ballet Black. Przy akompaniamencie żywych instrumentów, rozświetlonej scenografii, w oryginalnych kostiumach ich historie walki i upadku, miłości i nienawiści, radości i rozpaczy są czymś więcej niż balet.
Ballet Black wystąpi:
Białystok: 10 listopada godz. 20.00, Teatr Dramatyczny Kasy: Teatr Dramatyczny ( 85) 741 59 90, 749 91 75
Szczecin: 12 listopada godz. 20.00, Opera na Zamku Kasy: Opera na Zamku (91) 488 83 33
Radom: 13 listopada godz. 19.00, Sala Koncertowa UM Kasy: koordynator (48) 366 98 35, 602 230 133
Łódź: 14 listopada godz. 19.00, Teatr Wielki Kasy: Teatr Wielki (42) 633 77 77, 639 87 49
Wrocław: 15 listopada godz. 20.00, Teatr Polski Kasy: : koordynator (71) 361 78 16, 603 352 956
Poznań: 16 listopada godz. 20.00, CK Zamek Sala Wielka Kasy: C.I.M (61) 851 96 45
Lublin: 18 listopada godz. 20.00, Centrum Kongresowe AR Kasy: Empik (81) 534 36 99
Gdynia: 20 listopada godz. 19.00, Teatr Muzyczny Kasy: Teatr Muzyczny (58) 621 60 24, 621 78 16, 661 60 00
Kraków: 21 listopada godz. 20.00, Filharmonia im. K. Szymanowskiego Kasy: Filharmonia (12) 429 13 45, CIK 421 77 87
Bydgoszcz: 22 listopada godz. 20.00, Teatr Polski Kasy: Teatr Polski (52) 321 05 30
Warszawa: 23 listopada godz. 20.00 Kasy: Sala Kongresowa (22) 656 72 99