84% dziennikarzy finansowych ma nieoficjalne wiadomości od banków
Aż 84 proc. dziennikarzy finansowych uzyskuje wiadomości od
przedstawicieli banków w czasie nieoficjalnych spotkań - wynika z
ankiety przeprowadzonej przez ARC Rynek i Opinia. Nadal jednak
najpopularniejszym sposobem otrzymania informacji jest kontakt z
biurem prasowym lub działem PR placówki finansowej.
Dziennikarze finansowi pozostają z bankami w stałym kontakcie - tylko co dwudziesty redaktor tej specjalności kontaktował się z firmami ekonomicznymi nie częściej niż raz w miesiącu. 92 proc. dziennikarzy deklaruje, że wiadomości uzyskuje z biur prasowych i działów PR banków, a 86 proc. czerpie informacje z internetu. Jednak aż 84 proc. redaktorów ekonomicznych przyznało, że wiele dowiaduje się w czasie nieoficjalnych rozmów i własnych wywiadów. Popularność tego sposobu uzyskiwania informacji od instytucji i firm finansowych wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o ponad 25 proc.
W oficjalnych kontaktach z przedstawicielami banków dziennikarze najbardziej cenią konkretne i szczere informacje zaprezentowane w interesujący sposób. Z kolei najmniej pożądane są nierzeczowe i niepełne odpowiedzi, ukrywanie chwilowej niekompetencji i nieciekawa forma informacji nadsyłanych do redakcji. 54 proc. dziennikarzy ekonomicznych przyznaje, że najtrudniej zdobyć wyniki finansowe, prognozy i dane statystyczne (zwłaszcza te dotyczące bankowości dla klientów indywidualnych). Jednak ogólnie w ciągu ostatnich lat wzrósł poziom zadowolenia ludzi mediów z kontaktów z bankami - deklaruje je 76 proc. dziennikarzy, czyli o 12 proc. więcej niż w 2006 roku.
Redaktorzy finansowi najczęściej poruszają w mediach temat bankowości skierowanej do klientów indywidualnych (88 proc. wskazań), kart płatniczych (86 proc. deklaracji) oraz kredytów i kont bankowych (po 80 proc. wskazań). Za to najrzadziej przedstawiane są działania marketingowe banków oraz ich strategie sprzedażowe i controlling.
Badanie opinii dziennikarzy na temat banków zostało przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w czerwcu i lipcu bieżącego roku w grupie 50 redaktorów agencji informacyjnych, dzienników ogólnopolskich, czasopism o tematyce finansowej oraz magazynów opiniotwórczych, jak również portali internetowych o tematyce ekonomicznej oraz dziennikarzy związanych z telewizją i radiem. Ankieta została zrealizowana jakościową metodą wywiadów standaryzowanych dotyczących wszystkich banków funkcjonujących na rynku.