84% dziennikarzy finansowych ma nieoficjalne wiadomości od banków

Aż 84 proc. dziennikarzy finansowych uzyskuje wiadomości od
przedstawicieli banków w czasie nieoficjalnych spotkań - wynika z
ankiety przeprowadzonej przez ARC Rynek i Opinia. Nadal jednak
najpopularniejszym sposobem otrzymania informacji jest kontakt z
biurem prasowym lub działem PR placówki finansowej.

Dziennikarze finansowi pozostają z bankami w stałym kontakcie - tylko co dwudziesty redaktor tej specjalności kontaktował się z firmami ekonomicznymi nie częściej niż raz w miesiącu. 92 proc. dziennikarzy deklaruje, że wiadomości uzyskuje z biur prasowych i działów PR banków, a 86 proc. czerpie informacje z internetu. Jednak aż 84 proc. redaktorów ekonomicznych przyznało, że wiele dowiaduje się w czasie nieoficjalnych rozmów i własnych wywiadów. Popularność tego sposobu uzyskiwania informacji od instytucji i firm finansowych wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o ponad 25 proc.

W oficjalnych kontaktach z przedstawicielami banków dziennikarze najbardziej cenią konkretne i szczere informacje zaprezentowane w interesujący sposób. Z kolei najmniej pożądane są nierzeczowe i niepełne odpowiedzi, ukrywanie chwilowej niekompetencji i nieciekawa forma informacji nadsyłanych do redakcji. 54 proc. dziennikarzy ekonomicznych przyznaje, że najtrudniej zdobyć wyniki finansowe, prognozy i dane statystyczne (zwłaszcza te dotyczące bankowości dla klientów indywidualnych). Jednak ogólnie w ciągu ostatnich lat wzrósł poziom zadowolenia ludzi mediów z kontaktów z bankami - deklaruje je 76 proc. dziennikarzy, czyli o 12 proc. więcej niż w 2006 roku.

Redaktorzy finansowi najczęściej poruszają w mediach temat bankowości skierowanej do klientów indywidualnych (88 proc. wskazań), kart płatniczych (86 proc. deklaracji) oraz kredytów i kont bankowych (po 80 proc. wskazań). Za to najrzadziej przedstawiane są działania marketingowe banków oraz ich strategie sprzedażowe i controlling.

Badanie opinii dziennikarzy na temat banków zostało przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w czerwcu i lipcu bieżącego roku w grupie 50 redaktorów agencji informacyjnych, dzienników ogólnopolskich, czasopism o tematyce finansowej oraz magazynów opiniotwórczych, jak również portali internetowych o tematyce ekonomicznej oraz dziennikarzy związanych z telewizją i radiem. Ankieta została zrealizowana jakościową metodą wywiadów standaryzowanych dotyczących wszystkich banków funkcjonujących na rynku.

Wybrane dla Ciebie
Wyciek danych z SuperGrosz. "Sytuacja jest bardzo poważna"
Wyciek danych z SuperGrosz. "Sytuacja jest bardzo poważna"
Wietnam zmaga się z rekordową powodzią. 35 osób nie żyje
Wietnam zmaga się z rekordową powodzią. 35 osób nie żyje
Zaginął 14-letni Andrzej. Policja prosi o pomoc
Zaginął 14-letni Andrzej. Policja prosi o pomoc
Tragiczny bilans weekendu. Ponad 140 wypadków
Tragiczny bilans weekendu. Ponad 140 wypadków
Izrael grozi Hezbollahowi. Minister obrony zapowiada silniejsze ataki
Izrael grozi Hezbollahowi. Minister obrony zapowiada silniejsze ataki
Sprawa działki pod CPK. Komorowski: powinni mieć twardy zadek
Sprawa działki pod CPK. Komorowski: powinni mieć twardy zadek
W Hongkongu taniej kupisz mieszkanie. Jeśli uznane jest za nawiedzone
W Hongkongu taniej kupisz mieszkanie. Jeśli uznane jest za nawiedzone
Ukraiński atak dronowy. Doszło do pożaru tankowca
Ukraiński atak dronowy. Doszło do pożaru tankowca
Atak na dziewczynki w Halloween. "Był w amoku"
Atak na dziewczynki w Halloween. "Był w amoku"
Rosjanie uderzyli. Tysiące Ukraińców bez prądu
Rosjanie uderzyli. Tysiące Ukraińców bez prądu
NATO patroluje Bałtyk. Rosja eskortuje tankowce "floty cieni"
NATO patroluje Bałtyk. Rosja eskortuje tankowce "floty cieni"
Spadnie deszcz. IMGW wydał ostrzeżenia
Spadnie deszcz. IMGW wydał ostrzeżenia