Polska77% sklepów sprzedaje alkohol nieletnim, a klienci nie reagują

77% sklepów sprzedaje alkohol nieletnim, a klienci nie reagują

77% sprzedawców sprzedało alkohol osobie wyglądającej na nieletnią - wynika z badań Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) i Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie. Właśnie ruszyła akcja przeciwko sprzedaży alkoholu nieletnim.

23.11.2004 | aktual.: 23.11.2004 16:19

"Nie bądź obojętny - reaguj, gdy w twojej obecności sprzedaje się alkohol osobie niepełnoletniej" - to hasło rozpoczynającej się we wtorek drugiej edycji ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej "Alkohol - nieletnim dostęp wzbroniony".

Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele organizatorów akcji - Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) i Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie - przedstawili wyniki badań dotyczących sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Badanie przeprowadzono w 818 sklepach w całej Polsce. Wynika z nich, że 77% sprzedawców sprzedało alkohol osobie wyglądającej na nieletnią. Z ponad 1000 osób, które były świadkami takiej sprzedaży, zareagowało tylko 38.

Przeprowadzone badania wykazały również, że dorośli respondenci często jedynie deklarują, że zwracają uwagę sprzedawcy jeśli są świadkami zakupu alkoholu przez osoby niepełnoletnie. Deklaracje takie złożyło 32% badanych. W rzeczywistości jednak tylko nieliczni tak postępują. Rzeczywiście zareagowało jedynie 4%.

Jednocześnie, przeprowadzone badanie wykazało, że w sytuacji gdy osoba dorosła zwraca uwagę sprzedawcy, że nie powinien sprzedawać alkoholu osobie nieletniej, tylko w co drugim przypadku (w 48% przypadków) dochodzi do sprzedaży. Zdaniem twórców kampanii, pokazuje to jak ogromne znaczenie ma edukacja społeczeństwa o konieczności reagowania na próby zakupu alkoholu przez osoby niepełnoletnie.

Nie chcemy oskarżać kogokolwiek, że zachowuje się niewłaściwie. Chcemy jedynie przekonać, że warto reagować, bo to może uratować komuś życie - powiedział na konferencji wiceprezes PARPA Bogusław Prajsner.

Jak poinformował, wraz z rozpoczęciem kampanii zostaje uruchomiona telefoniczna Linia Nieobojętnych, która ma umożliwić świadkom sprzedaży alkoholu osobom nieletnim podejmowanie interwencji. Jej numer to: 0 801 188 288.

Kampania potrwa do końca marca 2005 r.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)