7 mitów na temat weryfikacji kierowców jeżdżących z aplikacją Bolt

Dla 61% osób korzystających z aplikacji do zamawiania przejazdów taksówkami najważniejsza dla poczucia bezpieczeństwa w podróży jest wiedza, kim jest kierowca z którym jadą. Pomimo dostępności tych informacji i uszczelnionego procesu weryfikacji tożsamości kierowców, wspieranego przez rozwiązania technologiczne, wciąż funkcjonuje wiele mitów dotyczących kierowców świadczących usługi przejazdów np. z Bolt. Teraz firma postanowiła obalić kilka najczęściej powtarzanych.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Bolt 61% osób przyznało, że widoczność imienia kierowcy, floty dla której pracuje a także informacja o trasie przejazdu bardzo lub zauważalnie zwiększa poczucie bezpieczeństwa podczas podróży. Co więcej, niemal co 10 z badanych osób deklaruje, że nie skorzystałoby z przejazdu, gdyby takie informacje nie były dostępne w aplikacji.

Mit: Kierowcy nie przechodzą żadnej weryfikacji

PRAWDA Od początku 2023 roku kierowcy dołączający do platformy Bolt musieli obowiązkowo przedstawić szereg dokumentów do weryfikacji: ważny dokument tożsamości, polskie prawo jazdy, zaświadczenie o niekaralności, ważne badania psychologiczne oraz orzeczenie lekarskie. Ponadto kierowcy są zobligowani do zweryfikowania się osobiście w Punktach Obsługi Kierowców, które działają we wszystkich miastach, w których obecny jest Bolt lub w ich okolicy. Od 17 czerwca 2024 r. wszyscy kierowcy, Ci już wcześniej korzystający z aplikacji oraz nowi, współpracujący z platformą Bolt posiadają ważne polskie prawo jazdy, zweryfikowane zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów, w tym również w systemie CEPIK.

Mit: Nie da się zweryfikować, kto mnie wiezie

PRAWDA W aplikacji, po zamówieniu przejazdu znajduje się imię oraz zdjęcie profilowe kierowcy, które by zostać zaakceptowane, musi spełniać pewne standardy tj. być wyraźne i przedstawiać twarz kierowcy. Ponadto w panelu informacyjnym o kierowcy znajdują się także informacje o przedsiębiorcy wykonującym przewóz, którym może być partner flotowy. Pasażer przed rozpoczęciem przejazdu widzi również średnią ocen danego kierowcy oraz liczbę odbytych przejazdów.

Mit: Kierowcy nie są sprawdzani pod kątem karalności

PRAWDA Każdy kierowca, który dołącza do platformy Bolt musi przedstawić zaświadczenie o niekaralności. Takie zaświadczenie dostarcza zarówno w formie elektronicznej, jak i w ramach osobistego stawiennictwa w Punkcie Obsługi Kierowcy, gdzie w ramach swoich kompetencji agenci Bolt sprawdzają dokument. Zaświadczenie o niekaralności, które dostarczają kierowcy jest wydawane na ich wniosek z Krajowego Rejestru Karnego.

Mit: Kierowcy mogą korzystać z czyjegoś konta

PRAWDA Od maja 2022 roku działa weryfikacja tożsamości w czasie rzeczywistym. Polega ona na tym, że w losowy sposób kierowca jest proszony o zrobienie sobie zdjęcia selfie i przesłania go do weryfikacji. Jeśli nie przejdzie takiej weryfikacji, jego konto zostaje tymczasowo zawieszone do wyjaśnienia. W takiej sytuacji kierowca nie może wykonywać przejazdów do wyjaśnienia sprawy. W ten sposób Bolt sprawdza regularnie (bo co 50 przejazdów lub przynajmniej raz w tygodniu) czy za kierownicą siedzi osoba zarejestrowana w aplikacji.

Mit: Kierowcy nie mają odpowiednich kwalifikacji

PRAWDA Bolt prowadzi także liczne działania edukacyjne. Od 2022 roku firma regularnie współpracuje z Fundacją Feminoteka, z którą wspólnie stworzyła pierwsze na rynku materiały edukacyjne dla kierowców, omawiające tematy prawidłowego zachowania, bezpieczeństwa i uwarunkowań kulturowych. W 2024, podczas spotkania kierowczyń, przedstawicielka Fundacji poprowadziła szkolenie dla uczestniczek. Również w ubiegłym roku odbyło się szkolenie dla przedsiębiorców, którzy mogą być partnerem flotowym zatrudniającym kierowców, z zasad bezpiecznej jazdy, które w ramach współpracy przeprowadziło Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Od połowy czerwca ub.r. wszyscy kierowcy są zobligowani do posiadania polskiego prawa jazdy. Bolt natychmiast dostosował się do tej zmiany prawa i bez wyjątku sprawdza posiadanie wymaganego dokumentu, weryfikując jego ważność w CEPiK-u.

Mit: Kierowcy nie ponoszą odpowiedzialności za swoje zachowanie

PRAWDA Kierowców świadczący usługi przejazdów zamawianych przez aplikację, obowiązują takie same przepisy jak innych uczestników ruchu drogowego. Oznacza to, że za jazdę niezgodną z przepisami mogą otrzymać np. mandat. Ze swojej strony, w celu zapewnienia bezpieczeństwa przejazdów, Bolt w przypadku otrzymania zgłoszenia na temat jednego z kierowców, zawsze współpracuje z organami ścigania w celu wyjaśnienia sprawy. W niektórych sytuacjach, Zespół Bezpieczeństwa może podjąć decyzję o tymczasowym lub trwałym zawieszeniu dostępu do aplikacji.

Bolt współpracuje z organami ścigania, reaguje na wszelkie zgłoszenia z ich strony i podejmuje niezbędne działania. Aby usprawnić wzajemną wymianę informacji, stworzyliśmy specjalny, przeznaczony dla policji adres mail oraz telefon kontaktowy. Ponadto organizujemy szkolenia dla Policji z zakresu naszych procedur, aby ta współpraca przebiegała sprawnie i jak dotąd z takiego szkolenia skorzystało blisko 1700 funkcjonariuszy.

Mit: w aplikacji Bolt, kierowcy to nie taksówkarze

PRAWDA Zgodnie z obowiązującym prawem, każdy kierowca świadczący usługi przejazdów zamawianych przez aplikację musi posiadać wszelkie wymagane dokumenty uprawniające do przewozu osób. Wlicza się to również wypis z licencji i identyfikator (w miastach, które tego wymagają), które wydawane są przez Urząd Miasta. Również samochody muszą być prawidłowo oznaczone: posiadać lampę taxi oraz oznaczenie miejskie (np. w Warszawie herb na drzwiach i powyżej number boczny).

Rozwiązania bezpieczeństwa w aplikacji

Bolt nieustannie rozwija swoje rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, zarówno dla pasażerów, jak i kierowców. W ostatnich latach firma wprowadziła m.in. weryfikację tożsamości kierowców w czasie rzeczywistym, przyciski alarmowe w aplikacji czy też nagrywanie dźwięku w czasie przejazdu.

Bezpieczeństwo pasażerów to dla nas priorytet. Zaufanie budujemy poprzez transparentność: użytkownik dokładnie wie, kto go wiezie, i może w każdej chwili zweryfikować te informacje w aplikacji. Dzięki rozwiązaniom technologicznym, weryfikacji kierowców w trybie stawiennictwa osobistego oraz działaniom edukacyjnym dbamy o to, by każda podróż była komfortowa i bezpieczna – mówi Paweł Kuncicki, General Manager Bolt w Polsce.

Pod koniec ub. roku Bolt zapowiedział globalną, trzyletnią inwestycję w wysokości 100 mln euro na rzecz wsparcia kluczowej pracy Zespołu ds. Bezpieczeństwa i rozwoju funkcji bezpieczeństwa w aplikacji.

Bolt to europejska aplikacja, której misją jest uczynienie mobilności miejskiej bardziej przystępną, bezpieczną i zrównoważoną. Bolt ma ponad 200 milionów klientek i klientów w 50 krajach w Europie i Afryce. Celem firmy jest przyspieszyć rezygnację z prywatnych aut na rzecz współdzielonej mobilności, oferując lepsze rozwiązania dla różnych potrzeb, w tym przewozy, carsharing i wypożyczalnię hulajnóg oraz dostawy jedzenia i artykułów spożywczych.

Więcej informacji: www.bolt.eu

Źródło informacji: Bolt

Materiał sponsorowany przez Bolt
Wybrane dla Ciebie
Spowodował śmiertelny wypadek. Ponownie stanie przed sądem
Spowodował śmiertelny wypadek. Ponownie stanie przed sądem
USA mają naciskać na Kijów. "Szybciej, szybciej, szybciej"
USA mają naciskać na Kijów. "Szybciej, szybciej, szybciej"
Poznaliśmy Młodzieżowe Słowo Roku 2025. Co oznacza szponcić?
Poznaliśmy Młodzieżowe Słowo Roku 2025. Co oznacza szponcić?
"Matrix w uniwersum naszej polityki". Fala komentarzy ws. procesu Brauna
"Matrix w uniwersum naszej polityki". Fala komentarzy ws. procesu Brauna
Nie żyje ambasador Rosji w Korei Północnej. Komunikat MSZ
Nie żyje ambasador Rosji w Korei Północnej. Komunikat MSZ
Stanowcza reakcja Niemiec na strategię USA. "Odrzucamy krytykę"
Stanowcza reakcja Niemiec na strategię USA. "Odrzucamy krytykę"
Proces "uzdrowiciela” z Gryfina. Miał odurzać i wykorzystywać kobiety
Proces "uzdrowiciela” z Gryfina. Miał odurzać i wykorzystywać kobiety
Pilne spotkanie państw Morza Bałtyckiego. Zwołał je Sikorski
Pilne spotkanie państw Morza Bałtyckiego. Zwołał je Sikorski
Napadł na 80-letnią kobietę. Trafił w ręce policji
Napadł na 80-letnią kobietę. Trafił w ręce policji
Trump rozczarowany Zełenskim. "To próba dociśnięcia słabszego"
Trump rozczarowany Zełenskim. "To próba dociśnięcia słabszego"
Poważny incydent na przejeździe kolejowym. Samochody i pędzący pociąg
Poważny incydent na przejeździe kolejowym. Samochody i pędzący pociąg
Połaszczył się na ozdoby z choinki. Wpadł, gdy wrócił po więcej
Połaszczył się na ozdoby z choinki. Wpadł, gdy wrócił po więcej
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Wiadomości