Czy może być gorzej? Prawie 25% maturzystów nie zdało
Na ponad 343 tys. osób przystępujących do obowiązkowych egzaminów maturalnych w tym roku nie zdało ich ponad 84 tys. abiturientów. To prawie jedna czwarta wszystkich zdających. Bez prawa powtarzania matury w tym roku pozostało 7% uczniów - informuje CKE.
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie opublikowała wstępne informacje o wynikach egzaminu maturalnego w maju 2011 r.
Do wszystkich egzaminów obowiązkowych (tj. z języka polskiego, matematyki i języka obcego) - jak poinformowała CKE na swojej stronie internetowej - przystąpiło 343 824 osoby, z których egzamin zdało 259 529, co stanowi 75,5% ogółu.
Egzaminu maturalnego nie zdało 84 259 abiturientów - to prawie jedna czwarta wszystkich zdających. Z liczby tej 59 965 osób będzie miało możliwość przystąpienia do egzaminu poprawkowego w sierpniu. Zgodnie z przepisami maturzysta, który nie zdał jednego obowiązkowego egzaminu (pisemnego lub ustnego) ma prawo poprawić go pod koniec wakacji.
Bez prawa powtarzania matury w tym roku pozostało 24 330 osób, czyli 7% zdających.
- Ta liczba osób, które definitywnie nie zdały matury, nie szokuje. Podobny odsetek maturzystów, który w pierwszym podejściu oblał maturę, był w ubiegłym roku. Było to wówczas 6,6% ogółu zdających - powiedział dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Michał Federowicz.
- W tym roku więcej maturzystów dostało sygnał, że trzeba się jeszcze troszkę wziąć w garść. Jak komuś naprawdę zależy na maturze, to musi jeszcze się poduczyć i przystąpić do niej w sierpniu - mówił szef Instytutu.
Matury najlepiej zdawali uczniowie liceów ogólnokształcących - egzaminy zdało tam 86% przystępujących do nich osób. Wyraźnie słabiej poszło uczniom techników - sukces odniosło tam 63% uczniów. Najgorzej zaś maturę zdawali uczniowie liceów i techników uzupełniających - sukces w tych typach szkół odniosło odpowiednio 23% i 19%.
- Tutaj nie ma niespodzianek. Wyniki są podobne jak w ubiegłym roku - tak skomentował Federowicz różnice między wynikami uzyskanymi w różnych typach szkół.
Opublikowane przez komisję wyniki matur nie obejmują maturzystów zdających egzamin w terminie dodatkowym w czerwcu. Pełne wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego, uwzględniające również wyniki zdających w czerwcu i w sierpniu br., będą udostępnione 15 września 2011 r.
Maturzyści muszą przystąpić do trzech egzaminów pisemnych - z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego; wybrać można między: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, rosyjskim lub włoskim. Egzaminy z tych przedmiotów są obowiązkowe na poziomie podstawowym. Chętni mogą je zdawać także na poziomie rozszerzonym.
Maturzysta może wybrać też do sześciu przedmiotów dodatkowych. Zdaje je na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. W tej grupie znajdują się: biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, matematyka, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, filozofia, informatyka oraz język łaciński i kultura antyczna.
Aby otrzymać świadectwo dojrzałości, maturzyści muszą jeszcze przystąpić do dwóch obowiązkowych egzaminów ustnych - z języka polskiego i języka obcego nowożytnego. Maturzyści ze szkół dla mniejszości narodowych mają jeszcze obowiązkowe egzaminy pisemne i ustne z języka narodowego.
Abiturient zdaje egzamin maturalny, jeżeli w części ustnej i części pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego otrzyma co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z danego przedmiotu.
Wyniki z egzaminów obowiązkowych na poziomie rozszerzonym oraz z przedmiotów dodatkowych nie mają wpływu na uzyskanie świadectwa dojrzałości; ważne są przy rekrutacji na studia.
Z danych przedstawionych w czwartek wynika, że z egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym zdało 96% maturzystów; średni uzyskany przez nich wynik to 53,6% punktów. Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym zdało 79% maturzystów; średni wynik to 48,24% punktów.
Egzamin z języka angielskiego (najchętniej wybieranego przez maturzystów języka obcego) na poziomie podstawowym zdało 95% przystępujących do tego przedmiotu; ich średni wynik to 69,69% pkt. Egzamin z niemieckiego zdało 91% maturzystów; średni wynik to 57,82% pkt. Egzamin z rosyjskiego zdało 95% (średni wynik - 64,23% pkt.), z francuskiego - zdało 95% (średni wynik - 72,77 % pkt.), z hiszpańskiego - zdało 98% (średni wynik - 78,47% pkt.), a włoskiego - zdało 99% (średni wynik - 82,41% pkt.).
Łącznie do wszystkich egzaminów maturalnych przystąpiło w maju 2011 r. 355 116 osób. Tegoroczni absolwenci stanowili 97% wszystkich zdających. Pozostali to absolwenci z lat ubiegłych; zarówno osoby, które nie uzyskały wówczas świadectwa dojrzałości, jak i takie, które świadectwo już mają, ale chcą polepszyć wynik lub zdawały egzamin z przedmiotu dodatkowego.
W ubiegłym roku w czerwcu podając wstępne dane dotyczące wyników matur CKE podała, że egzaminy obowiązkowe zdało wówczas 81% absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, w tym w liceach ogólnokształcących 91%, w technikach - 70%. Gorzej matura wypadła w pozostałych typach szkół. W liceach profilowanych zdało ją 64% maturzystów, w liceach uzupełniających - 37%, a w technikach uzupełniających - 43%.
Dane te nie uwzględniają osób, które w sierpniu poprawiły swoje wyniki przystępując do egzaminów poprawkowych.
Dymisja dyrektora CKE
31 marca dr Tadeusz Mosiek, który dotychczas pełnił obowiązki dyrektora CKE, złożył prośbę o zwolnienie go z tego stanowiska ze względów osobistych. W czwartek minister edukacji Katarzyna Hall powołała na to stanowisko Artura Gałęskiego, który od 1 lipca zastąpi Tadeusza Mośka.
Gałęski był dotychczas zachodniopomorskim kuratorem oświaty.
Artur Gałęski jest absolwentem Uniwersytetu Szczecińskiego, magistrem historii. Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowogardzie, a następnie pracował w szkolnictwie publicznym i niepublicznym. W 1999 r. został wicekuratorem w Zachodniopomorskim Kuratorium Oświaty w Szczecinie.
W roku 2000 przeszedł do pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, gdzie jako doradca wicepremiera i ministra pracy zajmował się sprawami edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. W roku 2002 został wybrany na radnego Rady Powiatu Goleniowskiego, gdzie pracował w Komisji Oświaty.
W latach 2007-2008 był wiceburmistrzem Nowogardu, a po wygranym konkursie na stanowisko zachodniopomorskiego kuratora oświaty powrócił do pracy w Kuratorium Oświaty w Szczecinie w lutym 2008 roku.