Zwyczaje żywieniowe Polaków

Pomimo ogólnych zmian w sytuacji społeczno-ekonomicznej w Polsce po 1989 roku, w sposobie odżywiania i postawach Polaków wobec żywienia nie nastąpiły zasadnicze zmiany.

04.08.2005 08:49

Choć na przestrzeni ostatnich 15 lat nastąpiły pewne zmiany w zakresie odżywiania Polaków, to jednak nadal można wymienić cały szereg zachowań i postaw, które od lat pozostają niezmienne, w tym np. częstotliwość spożywania posiłków, preferencje dotyczące określonych produktów, głównie spożywane posiłki itp.

Około 2/3 Polaków spożywa posiłki regularnie. Główny posiłek Polaków to obiad, który zdecydowanie wygrywa z kolacją. Polacy regularnie jedzą śniadanie (84 proc.) oraz obiad (81 proc.). Zauważa się trwający od końca lat 90-tych wzrost częstotliwości jedzenia kolacji na zimno kosztem jedzenia ciepłej kolacji.

Większość Polaków (55 proc.) twierdzi, że odżywia się całkiem normalnie i w ten sposób automatycznie dostarcza organizmowi tego, co potrzebuje. Co więcej, prawie co 3-ci Polak deklaruje, że spożywa tylko to, co mu smakuje, nawet jeśli prawdopodobnie jest to mało zdrowe (28 proc.). Oznacza to, że w praktyce ponad połowa Polaków nie przywiązuje wagi do odżywiania, a kolejna 1/3 populacji jest gotowa folgować sobie w tej kwestii bez umiaru. Tylko co 6-ty Polak twierdzi, że bardzo zwraca uwagę na zdrowe, rozważne odżywianie i starannie dobiera potrawy (15 proc.). Postawy prozdrowotne są bardziej charakterystyczne dla kobiet i osób starszych. Odsetek osób odżywiających się świadomie i z rozwagą w ciągu ostatnich 15 lat utrzymuje się na tym samym poziomie. Nie można zatem powiedzieć, że jesteśmy pod względem odżywiania społeczeństwem nowoczesnym. Zdecydowanie przedkładamy dobry smak potraw nad ich właściwości zdrowotne, względy praktyczne i zwykła przyjemność przeważają nad rozsądkiem.

Nic zatem dziwnego, ze przy średnim wzroście 169 cm, statystyczny Polak ważący 71 kg znajduje się na granicy nadwagi. 37 proc. Polaków chciałoby stracić na wadze, średnio ok. 9 kg. Jednak problem nadwagi nie jest zbyt popularnym tematem rozmów. Wbrew zabiegom mediów, lekarzy i producentów leków na odchudzanie, na temat problemów z otyłością Polacy rozmawiają coraz rzadziej, co na pewno nie jest wynikiem naszej lepszej kondycji.

Oprócz tego, że nie stawiamy sobie ograniczeń co do ilości i kaloryczności posiłków i nie zastanawiamy się nad ich wartościami zdrowotnymi, duża część z nas pije alkohol i pali papierosy, coraz częściej sięgamy po kawę i napoje gazowane, natomiast zbyt rzadko uprawiamy sport i spożywamy zdrowe produkty takie jak np. ciemny chleb, woda mineralna niegazowana lub soki owocowe.

Biorąc pod uwagę nasze postawy wobec odżywiania, GfK Polonia dokonała segmentacji i wyróżniła 5 typów konsumentów w Polsce, które pokrótce można określić następująco:

Nowocześni Minimaliści (16 proc.) - najwięksi żywieniowi hedoniści, osoby o wyjątkowo pozytywnym nastawieniu do półproduktów, potraw gotowych i mrożonek, barów szybkiej obsługi i zagranicznych kuchni

Tradycyjni Minimaliści (18 proc.) - osoby rzadziej zwracające uwagę na zdrowotne aspekty odżywiania, zasadniczo spożywają tylko to, co im smakuje, nawet jeśli jest to niezdrowe, są "wierni" wypróbowanym potrawom produktom, częściej traktujące posiłek jako okazję do spędzenia czasu z rodziną

Ostrożni konwencjonaliści (24 proc.) - świadomi faktu, że sposób odżywiania ma wpływ na zdrowie, ale nie dbający aktywnie o zdrowe odżywianie (nie stosujący specjalnych diet, nie unikający potraw wysokokalorycznych itp.). Unikają produktów gotowych do spożycia, lubią tradycyjnie przygotowywane potrawy, nie jadają poza domem. Wśród nich znajdują się zwolennicy polskich produktów

Dietetycy (21 proc.) - osoby stosujące dietę, ograniczające spożycie mięsa i produktów wysokokalorycznych

Prozdrowotni (20 proc.) - osoby wyczulone na zdrowy skład produktów, poszukujący zdrowej żywności.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)