Związkowcy z Daewoo-FSO obawiają się dalszych zwolnień
Związek Zawodowy Inżynierów i Techników przy
Daewoo-FSO Motor SA obawia się dalszych zwolnień w żerańskiej
fabryce - do około 1.500 osób - w związku z ewentualną
restukturyzacją spółek zeleżnych Daewoo-FSO.
Rzeczniczka prasowa Daewoo-FSO zaprzeczyła, że w Daewoo-FSO planowane są jakiekolwiek działania tego rodzaju. To nieprawda - powiedziała Krystyna Danilczyk.
Przewodniczący Związku Zawodowego Inżynierów i Techników przy Daewoo-FSO Marek Dyżakowski poinformował PAP, że skierował do marszałka Sejmu oraz premiera list, w którym związek zwraca uwagę na możliwość dalszych zwolnień grupowych w przedsiębiorstwie.
Według Dyżakowskiego, ze względu na pogarszającą się sytuację Daewoo-FSO rozważana jest poważna restrukturyzacja jego spółek zależnych.
Właściciel firmy Daewoo-FSO będzie chciał wykorzystać moment i zacznie restrukturyzować spółki zależne, powodując ich likwidację, a części produkowane w tych spółkach zastąpi częściami sprowadzanymi z Korei - powiedział Dyżakowski.
Dodał, że z tego powodu zatrudnienie na Żeraniu może zostać ograniczone do około 1.500 osób, czyli liczby potrzebnej tylko w montowni aut.
Z dnia na dzień pogarsza się sytuacja spółki Daewoo-FSO. Spowodowane jest to coraz słabszą sprzedażą. Przez to producenci samochodów starają się restrukturyzować firmy tylko poprzez zwolnienia. Przez ostatnie 12 miesięcy zakłady samochodowe zwolniły około 10.000 pracowników - powiedział Dyżakowski.
Dodał, że w liście do marszałka Sejmu związek domaga się przede wszystkim bezwzględnego rozliczenia kontraktu prywatyzacyjnego FSO, zmiany sposobu zarządzania spółką, udzielenia gwarancji rządowych bankom wierzycielom Daewoo-FSO w Polsce i w Korei w celu restrukturyzacji zadłużenia.
Zwolnienia 1.294 osób w Daewoo-FSO - spowodowane gwałtownym spadkiem sprzedaży aut - rozpoczęły się 17 kwietnia tego roku. Po ich zakończeniu w spółce ma zostać nieco ponad 3 tysiące pracowników.
Daewoo-FSO ma udziały w 15 spółkach zależnych (byłych oddziałach Fabryki Samochodów Osobowych). Według stanu na kwiecień, pracowało tam ponad 13 tysięcy osób. W 2000 roku zatrudnienie w tych spółkach zostało zmniejszone o około 4 tysiące osób.
Obecnie firma produkuje modele: Lanos, Polonez, Matiz i Nubira, a montowane na Żeraniu są Leganza, Tico i minivan Tacuma. Do końca 2000 roku udział części produkcji polskiej w samochodach produkowanych w Daewoo-FSO osiągnął: 91% w Lanosie, 65% w Matizie i 55% w Nubirze.
Pod względem sprzedaży aut w Polsce w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku Daewoo zajmuje drugie miejsce (pierwsze ma Fiat)
. Sprzedaż Daewoo spadła w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 49 proc. Firma sprzedała 20.181 aut wobec 39.570 w 2000 roku i odnotowała 16,29% udział w rynku w stosunku do 21,15% w 2000 roku.(ps)