04-12-2013 15:41

Znaleziono wodę na pięciu planetach pozasłonecznych

NASA poinformowała o wykryciu oznak istnienia wody w atmosferach aż pięciu planet okrążających inne gwiazdy. Obserwacje przeprowadzono za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Znaleziono wodę na pięciu planetach pozasłonecznychŹródło: PAP, fot: NASA
d1n5hq0

Planety te noszą oznaczenia: WASP-17b, HD209458b, WASP-12b, WASP-19b oraz XO-1b. Okrążają gwiazdy ze względnie bliskiego otoczenia Układu Słonecznego. Najsilniejsza obecność wody jest obserwowana w przypadku WASP-17b oraz HD209458b.

Odkrycia dokonano w ramach przeglądu obserwacyjnego atmosfer planet pozasłonecznych, kierowanego przez L. Drake’a Deminga z University of Maryland w College Park (USA). Naukowcy wykonywali obserwacje za pomocą instrumentu Wide Field Camera 3, pracującego na Kosmicznym Teleskopie Hubble'a.

Badacze chcieli szczegółowo przeanalizować linie absorpcyjne w atmosferach grupy planet pozasłonecznych. Wybrane planety należą do planet tranzytujących, czyli dla obserwatora na Ziemi co pewien czas przechodzą przed swoją gwiazdą. W momencie, gdy następuje tranzyt, światło gwiazdy częściowo przechodzi przez atmosferę planety, która powoduje powstanie dodatkowych linii absorpcyjnych w widmie, w zależności od swojego składu chemicznego i panujących w niej warunków.

Naukowcy wybrali do obserwacji odpowiednie zakresy długości fali w podczerwieni, w których powinny występować linie absorpcyjne wody, jeśli takowe by były obecne w atmosferze planet. Linie wody znaleziono, aczkolwiek okazały się słabsze niż oczekiwano. Naukowcy przypuszczają, że powodem tego może być pył przesłaniający planety.

d1n5hq0

Zbadane planety raczej nie są podobne do Ziemi. Wszystkie pięć to duże obiekty, okrążające swoje gwiazdy na bliskich orbitach. Taka kategoria planet jest nazywana przez astronomów "gorącymi jowiszami".

WASP 17-b ma masę około połowy masy i promień dwukrotnie większy od Jowisza. WASP-12b jest masywniejsza: 1,4 masy i 1,7 promienia Jowisza, a WASP-11b ma masę o dziesięć procent większą niż Jowisz i o 40 proc. większy promień. Masa planety HD209458b to 0,7 masy Jowisza, a jej promień - ok. 1,4 promienia Jowisza; w przypadku XO-1b jest to 0,9 masy i 1,2 promienia Jowisza.

Wyniki badań dla trzech planet opublikowano 3 grudnia w czasopiśmie naukowym "The Astrophysical Journal". Głównym autorem publikacji jest Avi Mandel z NASA Goddard Space Flight Center w Greenbelt, Maryland (USA). W przypadku kolejnych dwóch obiektów publikacja naukowa ukazała się we wcześniejszym wydaniu czasopisma.

Obecnie astronomowie znają już ponad 1000 planet pozasłonecznych, znajdujących się prawie w 800 układach planetarnych. Ich szczegółowy spis można znaleźć w Encyklopedii Planet Pozasłonecznych dostępnej na stronie internetowej www.exoplanet.eu.

Zobacz więcej w serwisie pogoda.