Zmiany klimatu oznaczają "życie w koszmarze" dla naszych dzieci. Eksperci biją na alarm i wskazują kierunek zmian
Bez zasadniczych zmian dzisiejsze dzieci i młodzież ‒ już jako dorośli – będą żyć w koszmarze. Zmiany klimatu, które stanowią najpoważniejsze zagrożenie dla cywilizacji, postępują coraz szybciej. Eksperci alarmują, że czas wprowadzić odpowiednią edukację w szkołach. Właśnie ukazał się nowy raport UN Global Compact Network Poland "Edukacja klimatyczna w Polsce 2022".
Raport zawiera podsumowanie niemal rocznych prac Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej. "Bez zasadniczych zmian dzisiejsze dzieci i młodzież ‒ już jako dorośli – będą żyć w koszmarze. I nie jest to określenie na wyrost, jako że według Międzyrządowego Zespołu ds. Zmiany Klimatu przy ONZ rysuje się nam przyszłość m.in. ze znacznym wzrostem zagrożenia bezpieczeństwa wodnego i żywnościowego i z 10 razy większą utratą bioróżnorodności czy wymieraniem gatunków" – pisze w raporcie dr Andrzej Kassenberg, ekspert UN Global Compact Network Poland i koordynator Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej.
Kompetencja przyszłości
Aby jednak podejmować racjonalne decyzje w interesie obecnego i przyszłych pokoleń, niezbędne są wiedza i wrażliwość na zagrożenia płynące ze zmiany klimatu, a temu ma służyć edukacja. Dlatego edukacja klimatyczna powinna być przekazywana w szkole jako jedna z kluczowych kompetencji przyszłości, a nie zbiór informacji.
Po to, aby uczeń, przechodząc przez kolejne etapy edukacji formalnej, miał możliwość całościowego spojrzenia na zagadnienia związane ze zmianą klimatu z punktu widzenia różnych nauk, potrafił ocenić naukową wiarygodność danej informacji i był w stanie podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje w odniesieniu do działań, które mogą mieć wpływ na klimat.
Pierwszym krokiem jest włączenie edukacji klimatycznej do podstawy programowej za pomocą rozszerzenia zakresu istniejących ścieżek przedmiotowych, wykazania jej interdyscyplinarności i łączenie z innymi zagadnieniami. Powinno się to odbyć w sposób partycypacyjny, z udziałem ekspertów i zainteresowanych środowisk, w tym przede wszystkim młodzieży, rodziców oraz nauczycieli i edukatorów.
Szkoła z klimatem
Wprowadzenie nowych treści do podstawy programowej to za mało. "Wiarygodne treści klimatyczne powinny być prezentowane w szkole, która sama ma ambicje bycia miejscem proklimatycznym.
Nie ma skutecznej edukacji klimatycznej bez podjęcia wysiłków na rzecz zmieniania szkoły w miejsce przyjazne klimatowi na różnych płaszczyznach, m.in. wykorzystania wody, źródeł energii, materiałów, preferowanych środków transportu do szkoły, roślinności w przestrzeni szkolnej i bez odpowiedniej diety w szkolnych stołówkach.
Ponadto elementem szkolnego programu powinno być regularne przebywanie na łonie przyrody, dbanie o nią i uprawianie roślin w przestrzeni szkolnej – zaznacza Ewa Całus, ekspertka UN Global Compact network Poland i redaktorka raportu "Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu".
O raporcie
Raport "Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu" zawiera, oprócz postulatów szerokiego grona interesariuszy Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej, również analizę postaw partii politycznych wobec kryzysu klimatycznego i edukacji klimatycznej, a także głosy przedstawicieli ONZ, młodzieży, rodziców, nauczycieli i środowiska akademickiego.
Swoje poparcie dla wprowadzenia edukacji klimatycznej do systemu edukacji w Polsce wyrazili w nim także rektorzy warszawskich uczelni, naukowcy i naukowczynie z Rady Klimatycznej przy UN Global Compact Network Poland oraz szeroka koalicja partnerów biznesowych.