Trwa ładowanie...

Zmiany klimatu oznaczają "życie w koszmarze" dla naszych dzieci. Eksperci biją na alarm i wskazują kierunek zmian

Bez zasadniczych zmian dzisiejsze dzieci i młodzież ‒ już jako dorośli – będą żyć w koszmarze. Zmiany klimatu, które stanowią najpoważniejsze zagrożenie dla cywilizacji, postępują coraz szybciej. Eksperci alarmują, że czas wprowadzić odpowiednią edukację w szkołach. Właśnie ukazał się nowy raport UN Global Compact Network Poland "Edukacja klimatyczna w Polsce 2022".

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
Globalne ocieplenie Globalne ocieplenie Źródło: Adobe Stock
d1n6tu2
d1n6tu2

Raport zawiera podsumowanie niemal rocznych prac Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej. "Bez zasadniczych zmian dzisiejsze dzieci i młodzież ‒ już jako dorośli – będą żyć w koszmarze. I nie jest to określenie na wyrost, jako że według Międzyrządowego Zespołu ds. Zmiany Klimatu przy ONZ rysuje się nam przyszłość m.in. ze znacznym wzrostem zagrożenia bezpieczeństwa wodnego i żywnościowego i z 10 razy większą utratą bioróżnorodności czy wymieraniem gatunków" – pisze w raporcie dr Andrzej Kassenberg, ekspert UN Global Compact Network Poland i koordynator Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej. 

Kompetencja przyszłości 

Aby jednak podejmować racjonalne decyzje w interesie obecnego i przyszłych pokoleń, niezbędne są wiedza i wrażliwość na zagrożenia płynące ze zmiany klimatu, a temu ma służyć edukacja. Dlatego edukacja klimatyczna powinna być przekazywana w szkole jako jedna z kluczowych kompetencji przyszłości, a nie zbiór informacji. 

Po to, aby uczeń, przechodząc przez kolejne etapy edukacji formalnej, miał możliwość całościowego spojrzenia na zagadnienia związane ze zmianą klimatu z punktu widzenia różnych nauk, potrafił ocenić naukową wiarygodność danej informacji i był w stanie podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje w odniesieniu do działań, które mogą mieć wpływ na klimat.  

d1n6tu2

Pierwszym krokiem jest włączenie edukacji klimatycznej do podstawy programowej za pomocą rozszerzenia zakresu istniejących ścieżek przedmiotowych, wykazania jej interdyscyplinarności i łączenie z innymi zagadnieniami. Powinno się to odbyć w sposób partycypacyjny, z udziałem ekspertów i zainteresowanych środowisk, w tym przede wszystkim młodzieży, rodziców oraz nauczycieli i edukatorów. 

Szkoła z klimatem    

Wprowadzenie nowych treści do podstawy programowej to za mało. "Wiarygodne treści klimatyczne powinny być prezentowane w szkole, która sama ma ambicje bycia miejscem proklimatycznym.

Nie ma skutecznej edukacji klimatycznej bez podjęcia wysiłków na rzecz zmieniania szkoły w miejsce przyjazne klimatowi na różnych płaszczyznach, m.in. wykorzystania wody, źródeł energii, materiałów, preferowanych środków transportu do szkoły, roślinności w przestrzeni szkolnej i bez odpowiedniej diety w szkolnych stołówkach.

d1n6tu2

Ponadto elementem szkolnego programu powinno być regularne przebywanie na łonie przyrody, dbanie o nią i uprawianie roślin w przestrzeni szkolnej – zaznacza Ewa Całus, ekspertka UN Global Compact network Poland i redaktorka raportu "Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu". 

O raporcie 

Raport "Edukacja klimatyczna w Polsce 2022 – rekomendacje Okrągłego Stołu" zawiera, oprócz postulatów szerokiego grona interesariuszy Okrągłego Stołu dla Edukacji Klimatycznej, również analizę postaw partii politycznych wobec kryzysu klimatycznego i edukacji klimatycznej, a także głosy przedstawicieli ONZ, młodzieży, rodziców, nauczycieli i środowiska akademickiego. 

d1n6tu2

Swoje poparcie dla wprowadzenia edukacji klimatycznej do systemu edukacji w Polsce wyrazili w nim także rektorzy warszawskich uczelni, naukowcy i naukowczynie z Rady Klimatycznej przy UN Global Compact Network Poland oraz szeroka koalicja partnerów biznesowych. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1n6tu2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n6tu2
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj