Zmiana na lepsze – e‑faktura

Już wkrótce zamawiający w ramach zamówień publicznych zostaną zobowiązani do przyjmowania tzw. ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. To rozwiązanie, umożliwia automatyczną komunikację między systemami teleinformatycznymi. E-faktury pozwolą zaoszczędzić czas, zasoby oraz pieniądze. Taka forma fakturowania jest także bardziej ekologiczna i sprzyja handlowi zagranicznemu.

Zmiana na lepsze – e-faktura
Źródło zdjęć: © materiał partnera

19.03.2019 | aktual.: 25.04.2019 16:42

Już wkrótce zamawiający w ramach zamówień publicznych zostaną zobowiązani do przyjmowania tzw. ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. To rozwiązanie, umożliwia automatyczną komunikację między systemami teleinformatycznymi. E-faktury pozwolą zaoszczędzić czas, zasoby oraz pieniądze. Taka forma fakturowania jest także bardziej ekologiczna i sprzyja handlowi zagranicznemu.
Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym została uchwalona 9 listopada 2018. Wejdzie w życie już w kwietniu bieżącego roku. W tej chwili trwają prace nad uruchomieniem platformy do przekazywania faktur drogą elektroniczną. Pierwsi użytkownicy będą mogli zarejestrować się na platformie jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów.

Ustawa jest odpowiedzią na przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. W państwach członkowskich Unii Europejskiej zachodzą duże rozbieżności w wymogach prawnych i technicznych dotyczących tego typu faktur, co ma negatywny wpływ na handel między krajami członkowskimi.

Platforma – podstawowy cel ustawy

Przygotowanie zaawansowanej technologicznie platformy do obiegu ustrukturyzowanych faktur elektronicznych ma kluczowe znaczenie w całym projekcie. Największą zmianą w przepisach będzie zobowiązanie zamawiającego do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Umożliwi to Platforma.

– Uruchomienie Platformy, która będzie służyć do przesyłania, odbierania i wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, przyniesie istotne korzyści. Przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. W szerszej perspektywie usprawni procesy związane z fakturowaniem na każdym etapie oraz pozwoli na znaczne ograniczenie wydatków związanych z przetwarzaniem i wysyłaniem dokumentów księgowych. Wpłynie na ograniczenie zatorów płatniczych i mniejszą liczbę fałszywych faktur w obiegu - informuje minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Narzędzie do odbierania faktur i baza wiedzy – efaktura.gov.pl

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii intensywnie pracuje nad udostępnieniem narzędzia do odbierania i przekazywania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Już teraz można zarejestrować się na wersjach testowych Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF) i przyjrzeć się rozwiązaniom, które zostały zaprojektowane przez partnerów. Portal efaktura.gov.pl jest nieustannie rozbudowywany. Docelowo ma nie tylko być miejscem, poprzez które będzie możliwe połączenie się z PEF, ale też stanowić kompendium wiedzy dla przedsiębiorców i pracowników administracji publicznej, dla których faktury są jednym z elementów codziennej pracy.

Platforma umożliwi optymalizację działań oraz usprawnienie procesów związanych z realizacją zamówień publicznych. Jej wdrożenie przyczyni się do rozwiązania wielu problemów wynikających z dotychczasowych niedogodności, takich jak m.in. czas dostarczenia faktury, trudności w kontrolowaniu procesu, koszty.

Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)