Zdrowia służba - nie drużba
Prawie co piąty pacjent (23%) czekał ponad pół
roku na zabieg chirurgiczny lub operację, a 16% chorych miało
trudności z uzyskaniem porady u specjalisty - wynika z badań CBOS.
Co piąty pacjent (21%) musiał w trakcie kuracji sam starać się o środki farmaceutyczne, leki lub materiały medyczne i sam pokrywać ich koszty.
Co dziesiąta osoba spotkała się z propozycją wykonania usługi, zabiegu czy operacji za dodatkową opłatą.
15% respondentów CBOS skarżyło się na lekceważące traktowanie ze strony lekarza, niewiele mniej, bo 14% wskazało, że postawiono im złą diagnozę lub źle wykonano zabieg.
Pacjenci napotykają również na problemy związane z reformą służby zdrowia. Problemy z uzyskaniem porady lub świadczeń zdrowotnych z powodu nowych przepisów i formalności miał co piąty ankietowany (21%).
Niewiele osób rozważa jednak wniesienie skargi na złe warunki leczenia, a jeszcze mniej ją składa. Tylko co jedenasty pacjent (9%) przynajmniej raz zastanawiał się nad złożeniem zażalenia na niewłaściwe funkcjonowanie służby zdrowia, a zaledwie co setny (1%) takie zażalenie złożył.
Najczęstszym powodem skargi jest trudny dostęp do lekarza pierwszego kontaktu i do specjalisty, na który skarży się 20% badanych. Problemem są też odległe terminy wizyt oraz trudności z uzyskaniem porady specjalisty, o których mówi 18% pacjentów.(mon)