Zderzenie tankowców w Cieśninie Kerczeńskiej. Rosja podsumowała straty
Wyciek mazutu z dwóch rosyjskich tankowców, do którego doszło w grudniu 2024 r. w Cieśninie Kerczeńskiej, spowodował straty sięgające 84,9 mld rubli, czyli prawie miliarda dolarów - ocenił w piątek Rosprirodnadzor, urząd zajmujący się m.in. ochroną środowiska w Rosji.
Co musisz wiedzieć?
- Kiedy i gdzie doszło do wycieku? Katastrofa miała miejsce 15 grudnia 2024 r. w Cieśninie Kerczeńskiej, pomiędzy Rosją a anektowanym Krymem.
- Jakie są szacowane straty? Rosprirodnadzor oszacował straty na 84,9 mld rubli, co odpowiada prawie miliardowi dolarów.
- Co było przyczyną wycieku? Komisja ministerstwa transportu Rosji wskazała na niedostosowanie się kapitanów i właścicieli statków do zimowych ograniczeń żeglugowych.
Jakie są skutki wycieku mazutu?
Urząd przekazał właśnie swoje szacunki rządowej komisji koordynującej prace nad usuwaniem skutków katastrofy na Morzu Czarnym. "Wyciek spowodował poważne skażenie wody i gleby oraz ogromne zniszczenie flory i fauny" - napisano w raporcie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.
Rozmowa Trump-Putin. Gen. Polko o przemianie "terrorysty w owieczkę"
Firmom, do których należały oba tankowce nakazano w ciągu miesiąca "dobrowolne zrekompensowanie szkód". W razie niewywiązania się z tego sprawa trafi do sądu - przekazał magazyn "Forbes" w swej rosyjskiej wersji.
Co było przyczyną katastrofy?
W raporcie powiadomiono również, że zdaniem komisji ministerstwa transportu Rosji główną przyczyną katastrofy było "niedostosowanie się kapitanów i właścicieli statków do ograniczeń w zimowym sezonie żeglugowym".
Komisja stwierdziła także, że wśród członków załóg tankowców brak było wykwalifikowanego personelu.
Ile mazutu wyciekło do morza?
Do katastrofy w Cieśninie Kerczeńskiej, leżącej pomiędzy terytorium Rosji i anektowanym przez Moskwę w 2014 roku ukraińskim Krymem, doszło 15 grudnia 2024 r. Zdaniem rosyjskich rządowych ekspertów do morza przedostało się wówczas około 2400 ton produktów naftowych, co stanowi mniejszy wyciek, niż początkowo przewidywano. Służby ratownicze informowały w grudniu, że tankowce przewoziły ok. 9,2 tys. ton mazutu, z których - jak początkowo sądzono - do wody wylało się około 40 proc.
Mazut jest ciężkim olejem opałowym, który przyjmuje stałą formę przy temperaturze 25 stopni. Oba statki, Wołgonieft 212 i Wołgonieft 239, to wysłużone jednostki zbudowane pod koniec lat 60. i na początku lat 70. XX wieku. Tankowce płynęły z ładunkiem przeznaczonym dla rosyjskiej marynarki wojennej.