Zawodowe kompetencje. Nad karierą można zapanować, wiemy jak
Mniej niż 26 lat, ukończone studia, a do tego kilkuletnie doświadczenie i wysokie kompetencje – wydaje się, że pracodawcy żądają niemożliwego. Dokładnie – wydaje się – bo można pokierować karierą tak, by już po studiach idealnie wpisać się w wymagania współczesnego rynku pracy.
Coraz więcej młodych osób łączy studia z pracą. Według statystyk – na taki ruch decyduje się aż 80 proc. studentów. Rzadko jednak myślą oni o tym, jak o starcie do poważnej kariery. Najczęściej przyświeca im myśl, by dorobić na wynajem mieszkania czy wydatki związane z nauką, dojazdami albo towarzyskimi wypadami.
Warto jednak do pierwszej pracy podejść nieco bardziej taktycznie. Tak, by po tych kilku latach zawodowej kariery łączonej ze studiami, wejść na rynek pracy z więcej niż dobrymi kwalifikacjami. Naukowcy prowadzą szereg badań, które mają ukazać, jakich kompetencji poszukują pracodawcy, oraz gdzie mogą je zdobyć młodzi pracownicy.
Jednym z takich miejsc, co dla niektórych może wydawać się zaskakujące, jest praca w restauracjach McDonald's. A wprost wskazują na to badania przeprowadzone przez Uniwersytet SWPS.
Po pierwsze, wyniki badania przeprowadzonego z pracodawcami pokazały, że oczekiwania względem kandydatów do pracy koncentrują się obecnie przede wszystkim na tak zwanych kompetencjach miękkich. Głównie związanych z wymagającą wysiłku, efektywną realizacją celów, szerzej określaną mianem wytrwałości.
Do tego pracodawcy oczekują, że ich pracownik będzie w stanie odpowiednio, wręcz strategicznie, reagował na emocje zarówno swoje, jak i zespołu. I mowa tu bardziej o negatywnych emocjach niż tych pozytywnych. Pracodawcy oczekują też życzliwości w kontaktach z innymi oraz wysokiej kultury osobistej. Ważnym aspektem jest także umiejętność wykonywania poleceń zgodnie z otrzymanymi wskazówkami.
Wśród innych wysoko cenionych kompetencji znalazły się: kreatywność, inspirowanie innych, dbanie o estetykę wykonywanej pracy czy życzliwość.
Tyle o pracodawcach i ich oczekiwaniach. Wróćmy teraz do słynnej już, szczególnie w gronie studentów, pracy w Maku. Przedstawiciele spółki zapewniają, że kompetencje, jakie zdobędą młodzi pracownicy ich firmy, to: wytrwałe dążenie do celu, docenianie współpracowników, rozwiązywanie konfliktów, wykonywanie zadań zgodnie z instrukcjami oraz kultura osobista.
- Badania przeprowadzone przez Uniwersytet SWPS pokazują, że działania rozwojowe, które podejmujemy w McDonald's, przekładają się na realne kompetencje naszych pracowników. To nie jest nasze ostatnie słowo. Blisko sto osób będzie uczestniczyć w trzyletnich studiach licencjackich, które organizujemy wspólnie z Akademią Leona Koźmińskiego, a do tego ponad tysiąc osób weźmie udział w szkoleniach językowych – podkreśla Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych w McDonald's Polska.
To raczej powinno zamknąć usta podśmiewającym się krytykom wszystkiego. Gdy oni kpią, inni w tym czasie stawiają na rozwój osobisty i wręcz idealnie wpisują się w wyzwania i oczekiwania współczesnego rynku pracy. A przez wieloletnie doświadczenie, stają się dużo atrakcyjniejsi dla kolejnych pracodawców i łatwiej im stawiać kolejne, coraz to wyższe szczeble zawodowej kariery.
Kompetencje po pracy w Maku
Uniwersytet SWPS w badaniach "Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy" sprawdził, jakie kompetencje u młodych ludzi są pożądane przez pracodawców z różnych branż. "XXI wiek to czas kompetencji miękkich" – podkreśla autorka badania, dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS, psycholog społeczny i trener biznesu.
- Wyniki przeprowadzonych przez nas badań pokazują, że przewagi kompetencyjne pracowników McDonald's idealnie wpisują się w oczekiwania pracodawców – dodaje dr Jarczewska-Gerc.
Badania Uniwersytetu SWPS pokazały, że podczas studiów warto podjąć zatrudnienie. Eksperci przebadali trzy grupy studentów: pracujących w McDonald’s, pracujących w innych sieciach gastronomicznych oraz tych, którzy nie są zatrudnieni nigdzie.
Efekt? Pracujący studenci uzyskali istotnie wyższe wyniki w zakresie kompetencji społeczno-zawodowych, w tym związanych z asertywnością czy współpracą w grupie. Na tym tle wyróżniają się pracownicy sieci McDonald’s.
- Studenci pracujący w McDonald’s to asertywni kierownicy. Charakteryzują się wysokim poziomem umiejętności efektywnego zarzadzania ludźmi, jasną i transparentną komunikacją - przekonuje dr Ewa Jarczewska – Gerc.
W czym jeszcze lepsi są studenci pracujący w Maku? Odnotowali zdecydowanie wyższe wyniki m.in. w obszarach związanych z: delegowaniem obowiązków, organizacją pracy zespołu, udzielaniem informacji zwrotnej, motywowaniem pracowników, podejmowaniem się wykonywania nowego zadania czy odwagą w publicznym wyrażaniu niezgody.
McDonald’s to znaczący pracodawca na polskim rynku zatrudniający około 25 tysięcy osób. To częsty wybór pracy dla młodych ludzi, gdzie istnieje możliwość szybkiego awansu. Najmłodszy kierownik w jednej z restauracji ma 22 lata, natomiast menedżerowie to bardzo często 18–19-latkowie. Na pracę w Maku chętnie decydują się też młode mamy. Każdy, dzięki elastycznym godzinom zatrudnienia, może łączyć rozwój zawodowy z innymi obowiązkami.
Do tego w ostatnim roku McDonald’s wprowadził szereg szkoleń dla pracowników, organizacja wydaje na szkolenia menedżerów ok. 8 mln złotych rocznie. Do tego program rozwojowy dla przyszłych liderów czy wewnętrzne platformy e-learningowe.
Jak pokazują badania - pierwsza praca może na całe życie ukształtować kompetencje pożądane przez rynek pracy. Więc warto wybrać taką, która zapewni odpowiednie kompetencje już na starcie.
Materiał powstał we współpracy z Partnerem McDonald’s