Zastrzeżenie PESEL. Jak to zrobić? Rozwiązanie już działa

Od piątku 17 listopada Polacy mają możliwość samodzielnego zastrzeżenia numeru PESEL w aplikacji mObywatel. To pierwszy etap rozwiązania, którego celem, jak podaje resort cyfryzacji, jest "pełne wdrożenie zabezpieczenia naszych danych przed ewentualnymi konsekwencjami kradzieży tożsamości". Co ważne, ustawa wprowadzająca to rozwiązanie, w pełni wejdzie w życie dopiero w 2024 r.

Zastrzeżenie PESEL. Jak działa rozwiązanie?
Zastrzeżenie PESEL. Jak działa rozwiązanie?
Źródło zdjęć: © money.pl

17.11.2023 10:45

Zastrzeżenie numeru PESEL to nowa opcja dostępna w usłudze mObywatel. Od 17 listopada 2023 zapewnia ona możliwość zarówno "zablokowania", jak i wycofania zastrzeżenia numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności. W jaki sposób?

Zastrzeżenie PESEL w mObywatel. Po co?

Jak wyjaśniają przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji, możliwość zastrzeżenia numeru PESEL ma pomóc uchronić obywateli przed kradzieżą tożsamości oraz jej skutkami. - Obywatele, którzy będą mieli zastrzeżony PESEL, a padną ofiarą oszustów i na skradzione im dane np. ktoś wyłudzi kredyt, nie będą musieli takiego kredytu spłacać - wyjaśniał podczas konferencji szef resortu cyfryzacji Janusz Cieszyński.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Minister podkreślił jednak, że rozwiązanie - choć funkcjonuje od 17 listopada 2023 - w pełnej formie zacznie obowiązywać 1 czerwca 2024 roku. Wówczas w życie w pełni wejdzie Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Od tego dnia wszystkie instytucje finansowe będą miały obowiązek sprawdzenia rejestru zastrzeżeń PESEL.

"Obecnie to ofiara przestępstwa kradzieży tożsamości musi udowodnić, że to nie ona zaciągnęła zobowiązanie prawne lub finansowe. Nowe przepisy zdejmą ten obowiązek z pokrzywdzonych. W przypadku zaciągnięcia zobowiązania w trakcie obowiązywania zastrzeżenia PESEL, instytucja finansowa nie będzie miała możliwości domagania się zaspokojenia roszczeń" - wyjaśnia rządowy serwis gov.pl.

Jak zastrzec PESEL? Można tego dokonać na dwa sposoby

Funkcjonujące od 17 listopada rozwiązanie zapewnia możliwość zastrzeżenia numeru PESEL przez stronę gov.pl. Jak zapewnia resort cyfryzacji, "wkrótce będzie także możliwość zastrzeżenia numeru PESEL w aplikacji mObywatel". W jaki sposób zastrzec PESEL przez internet?

W pierwszym kroku należy wejść na stronę mobywatel.gov.pl oraz zalogować się do serwisu. Następnie należy wybrać sekcję Twoje dane, a później - Rejestr Zastrzeżeń PESEL. W tym miejscu do wyboru będą dwie możliwości - zastrzeżenie PESEL-u lub jego cofnięcie. Cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL można bezterminowo lub z określeniem terminu, w którym system automatycznie ponownie zastrzeże dane. Usługa jest bezpłatna i działa w czasie rzeczywistym.

Osoby, które chcą zastrzec numer PESEL w urzędzie, powinny przygotować dokument tożsamości oraz wniosek o zastrzeżenie numeru PESEL albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL. Dokument ten może również zostać wydrukowany na miejscu przez urzędnika. Gdzie należy go złożyć? Wniosek o zastrzeżenie (lub cofnięcie zastrzeżenia) PESEL-u można złożyć w dowolnym urzędzie gminy. Usługa jest bezpłatna i powinna zostać zrealizowana od razu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (47)