"Zastanawiam się, co robiłby św. Paweł, gdyby miał web 2.0"
Ponad 2 mln osób odwiedza polskie strony religijne, a zainteresowanie tą tematyką w sieci rośnie. Częściej religijne strony odwiedzają kobiety, mieszkańcy wsi oraz osoby w wieku 15-24 lat - wynika z badania, zaprezentowanego w siedzibie Episkopatu.
Kim są i jak liczną grupę stanowią ludzie odwiedzający chrześcijańskie witryny sprawdziła firma badawcza Polskie Badania Internetu.
Wyniki badania wskazują, że zainteresowanie religijną tematyką w sieci rośnie. O ile na przestrzeni roku (listopad 2008 - listopad 2009) wszystkich użytkowników sieci przybyło ponad 10% i jest ich obecnie ponad 17 mln, to liczba internautów odwiedzających witryny o tematyce chrześcijańskiej wzrosła w tym czasie o 31% i wynosi obecnie 2,2 mln osób.
- Możemy śmiało powiedzieć, że internet religijny goni internet ogólny - mówił prezentujący badanie prezes PBI Andrzej Garapich.
Ogółem 13% internautów odwiedza witryny o tematyce chrześcijańskiej - wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. Miesięcznie spędzają na stronach religijnych ponad 800 tys. godzin, dokonując 44 mln odsłon.
Serwisy religijne odwiedzają w nieco większym stopniu kobiety (57%), niż mężczyźni (43%. Największą grupę (29%) użytkowników stanowią osoby w wieku od 15 do 24 lat. Użytkownicy witryn chrześcijańskich to najczęściej osoby z wykształceniem: średnim (34%) i podstawowym (31%). Rzadziej wyższym (23%) i zawodowym (12%). Najliczniejszą grupę użytkowników chrześcijańskich serwisów stanowią mieszkańcy wsi (29%).
Entuzjastą obecności Kościoła w internecie jest rzecznik Episkopatu Polski ks. Józef Kloch, który podkreśla, że nowinki technologiczne powinny być wykorzystywane do ewangelizacji.
- Zastanawiam się, co robiłby św. Paweł, gdyby miał web 2.0. Jestem przekonany, że korespondowałby z Koryntianami, że korespondowałby z Filipianami. Ba! Nie tylko by korespondował, on by prowadził na pewno blog - gdzie pojechał, z jakim się spotkał przyjęciem - powiedział na czwartkowej konferencji ks. Kloch.
Przypomniał, że do "zejścia z duszpasterstwem na cyfrowy kontynent" nawołuje też papież Benedykt XVI. - To jest powiedzenie: ta przestrzeń potrzebuje was, duchownych, ta przestrzeń potrzebuje ludzi, którzy pomogą innym ludziom i Kościół nie może tam nie być obecny - dodał ks. Kloch.
Przypomniał też, że Benedykt XVI nie tylko wskazuje potrzebę obecności duchownych w internecie, ale sam też to czyni - Watykan jest obecny m.in. w serwisie YouTube oraz na Facebooku.
Prezes Fundacji Opoka Maciej Górnicki podkreślił z kolei, że chrześcijanie powinni wchodzić w istniejące w sieci społeczności internetowe zamiast zamykać się w swoich "gettach".