Zakaz wykorzystania "Ostatniej wieczerzy" w reklamie
Francuski wymiar sprawiedliwości wydał zakaz wykorzystania w reklamie mody motywu "Ostatniej Wieczerzy" Leonarda da Vinci.
10.03.2005 21:45
Z postulatem takim wystąpiły do sądu władze Kościoła katolickiego, oburzone wykorzystaniem symboli chrześcijańskich dla celów merkantylnych.
Reklama kreatorów mody Marithe i François Girbaud przedstawiała scenę naśladującą "Ostatnią Wieczerzę" Leonarda da Vinci, ale w miejscu, gdzie na obrazie da Vinci jest Chrystus i Apostołowie, umieszczono kobiety w markowych strojach.
Jedyny mężczyzna zajął miejsce, które na obrazie włoskiego mistrza zajmuje Maria Magdalena. Mężczyznę w dżinsach, z nagim torsem obejmuje ramieniem jeden z "apostołów".
Konferencja biskupów Francji za pośrednictwem stowarzyszenia Wiara i Wolność skierowała do sądu wniosek o zakaz kolportowania tej reklamy, która - według niej - uwłacza wierze katolickiej.
Sąd uznał, że umieszczanie olbrzymiego afisza reklamowego w miejscach, gdzie przechodzi wiele ludzi i gdzie nie sposób go ominąć wzrokiem, "stanowi akt agresywnego narzucania się w najintymniejszych sprawach wiary".
Zniewaga, uczyniona w ten sposób katolikom, wydaje się nieproporcjonalna do pożądanego skutku handlowego - podkreślił sąd.
Sąd zakazał kolportowania afisza reklamowego "we wszystkich miejscach publicznych i na wszystkich tablicach" i nakazał niezwłoczne usunięcie rozklejonych już afiszy pod groźbą grzywny w wysokości 100 tys. euro za dzień opóźnienia.
Agencja reklamowa i jej klient zostali skazani ponadto na zapłacenie 10 tys. euro kosztów sądowych.
Adwokaci projektantów mody, agencja reklamowa i sami projektanci stanowisko episkopatu uznali za cenzurę.