ŚwiatZakaz wykorzystania "Ostatniej wieczerzy" w reklamie

Zakaz wykorzystania "Ostatniej wieczerzy" w reklamie

Francuski wymiar sprawiedliwości wydał zakaz wykorzystania w reklamie mody motywu "Ostatniej Wieczerzy" Leonarda da Vinci.

10.03.2005 21:45

Z postulatem takim wystąpiły do sądu władze Kościoła katolickiego, oburzone wykorzystaniem symboli chrześcijańskich dla celów merkantylnych.

Reklama kreatorów mody Marithe i François Girbaud przedstawiała scenę naśladującą "Ostatnią Wieczerzę" Leonarda da Vinci, ale w miejscu, gdzie na obrazie da Vinci jest Chrystus i Apostołowie, umieszczono kobiety w markowych strojach.

Jedyny mężczyzna zajął miejsce, które na obrazie włoskiego mistrza zajmuje Maria Magdalena. Mężczyznę w dżinsach, z nagim torsem obejmuje ramieniem jeden z "apostołów".

Konferencja biskupów Francji za pośrednictwem stowarzyszenia Wiara i Wolność skierowała do sądu wniosek o zakaz kolportowania tej reklamy, która - według niej - uwłacza wierze katolickiej.

Sąd uznał, że umieszczanie olbrzymiego afisza reklamowego w miejscach, gdzie przechodzi wiele ludzi i gdzie nie sposób go ominąć wzrokiem, "stanowi akt agresywnego narzucania się w najintymniejszych sprawach wiary".

Zniewaga, uczyniona w ten sposób katolikom, wydaje się nieproporcjonalna do pożądanego skutku handlowego - podkreślił sąd.

Sąd zakazał kolportowania afisza reklamowego "we wszystkich miejscach publicznych i na wszystkich tablicach" i nakazał niezwłoczne usunięcie rozklejonych już afiszy pod groźbą grzywny w wysokości 100 tys. euro za dzień opóźnienia.

Agencja reklamowa i jej klient zostali skazani ponadto na zapłacenie 10 tys. euro kosztów sądowych.

Adwokaci projektantów mody, agencja reklamowa i sami projektanci stanowisko episkopatu uznali za cenzurę.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)