Zainteresowanie klientów darmowymi usługami tworzy nowe możliwości dla marek
Najnowszy raport Universal McCann "Free World" naświetla
strukturalne zmiany jakie zachodzą w biznesie pod wpływem
powszechnego dostępu do treści i usług przez internet. Według
autorów raportu oczekiwania klientów dalece wykraczają poza świat
cyfrowy.
02.09.2008 08:00
Konsumenci przyzwyczaili się do tego, że zdecydowana większość usług i treści w Internecie jest bezpłatna. Jednocześnie darmowe usługi tworzą coraz to nowe możliwości komunikacji z potencjalnymi odbiorcami marek.
Raport Universal McCann analizuje oczekiwania konsumentów dotyczące bezpłatności usług online i analizuje jego wpływ na możliwości reklamowe. Autorzy sugerują, że konsumenci przyzwyczaili się do tego, że za informacje i usługi w internecie nie trzeba płacić. Jednocześnie pytają czy ten model mógłby objąć inne sektory gospodarki, na przykład turystykę, rozrywkę oraz modę.
"Bezpłatność będzie dominującym miernikiem w świecie cyfrowym. Marki, które mają ambicję bycia kreatywnymi, maja obecnie wyjątkową szansę na skorzystanie z tej możliwości. Jednakże, jeżeli chcą w tym medium odnosić sukcesy, będą musiały zaoferować konsumentom usługi oraz treści, które niosą ze sobą prawdziwe korzyści" - powiedział Tom Smith, szef działu Consumer Futures w Universal McCann na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
Specjaliści Universal McCann sprawdzili modele biznesowe dostawców darmowych usług, takich jak Skype, Facebook, Habbo oraz YouTube. Zidentyfikowano miejsca gdzie firmy funkcjonujące według zasad udostępniania darmowych usług generują swoje dochody, jak również dodatkowe możliwości wykorzystania tych usług do promocji i reklamy innych marek.
Raport wymienia pięć kluczowych działań, które powinny zostać podjęte przez marki:
- Zaangażuj się: rozmawiaj z właścicielami innowacyjnych mediów i odkryj, co mają ci do zaoferowania. Zwiąż się ze stronami internetowymi generującymi najwięcej dochodów.
- Głoś swój przekaz daleko i szeroko: tak jak konsumenci coraz bardziej koncentrują swoje doświadczenia internetowe wokół platform udostępniających filmy wideo czy własne strony domowe, tak marki muszą odejść od banerów i stron korporacyjnych.
- Więcej inwestuj w aktywność w sieci: w ślad za zwiększonym czasem, jaki konsumenci spędzają w sieci dzięki darmowym usługom online, powinny pójść środki finansowe do tej pory skierowane na telewizje i radio.
- Skoncentruj się na pomysłach: w dobie nieskończonej ilości dostępnej treści, tylko niezwykle kreatywne pomysły wsparte multimediami, angażujące konsumentów do działania mają szanse na sukces.
- Zrób to - a nie tylko pokazuj: obrandowane treści, usługi i wydarzenia staną się ważniejsze od faktu bycia darmowymi pod warunkiem, że będą użyteczne, inspirujące i dające wymierne korzyści konsumentom
Raport "Welcome to the Free World" przytacza także trzy przykłady marek, które z sukcesem wykorzystały możliwość płynącą z nowego medium. Program Intela na europejskim MySpace, współpracę Xbox 360 z MSN Live Messenger we Francji oraz umieszczenie filmików instruktarzowych na VideoJug przez Microsoft.