Trwa ładowanie...

Zagadkowa funkcja pasów bezpieczeństwa. Nie znajdziesz jej u kierowcy

Czy zauważyłeś różnicę między pasem bezpieczeństwa kierowcy i pasażera? Okazuje się, że ten drugi posiada ukrytą funkcję, której celem jest, oczywiście, jeszcze większe bezpieczeństwo w razie wypadku. Dlaczego więc pas od strony kierowcy nie został wyposażony w tę ważną opcję?

Pasy bezpieczeństwa. Zdjęcie ilustracyjnePasy bezpieczeństwa. Zdjęcie ilustracyjneŹródło: Getty Images, fot: aquaArts studio
d2p6onv
d2p6onv

Na pierwszy rzut oka trudno zaważyć różnicę pomiędzy pasem kierowcy a pasażera. Chodzi bowiem o niewielkich rozmiarów pętelkę (zawiniętą tkaninę), która znajduje się poniżej klamry. Jest to dość uniwersalna opcja, którą dostrzec można niezależnie od marki czy typu samochodu osobowego. Ta jedna mała pętla ma na celu sprawić, że jazda autem będzie bezpieczniejsza. Portal polskiobserwator.de, powołując się na Reader’s Digest, wyjaśnia, co w praktyce oznacza ten niepozorny element.

"Pas ma się złamać"

Ekspert, Jake McKenzie, Content Manager w Auto Accessories Garage, wyjaśnił, jaka jest rola małej pętli umieszczonej pod klamrą. Otóż najprościej mówiąc, pomaga ona zamortyzować uderzenie. Zapewnia pasażerowi jeszcze większe bezpieczeństwo. Gdy dochodzi do wypadku, pod wpływem dużego obciążenia szew przy pętli rozrywa się, sprawiając, że pas wydłuża się o kilka centymetrów. - Pas został zaprojektowany tak, aby złamać się pod dużym obciążeniem – wyjaśnił McKenzie.

Takie rozwiązanie amortyzuje uderzenie, a także zapobiega gorszym urazom, na jakie narażone jest ciało człowieka podczas wypadku. Co więcej, ekspert wskazuje jeszcze inne korzyści wynikające z obecności pętli: zapobiega ona zsuwaniu się klamry pasa, a także sprawia, że ta nie uderza w czasie jazdy o wnętrze samochodu, co mogłoby spowodować nieestetyczne zarysowania.

d2p6onv

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz też: Niebezpieczne odkrycie na polu. Na miejsce wezwano służby

Co z kierowcą?

Skoro jedna mała pętla może tak znacznie wpłynąć na poziom bezpieczeństwa podczas codziennej jazdy, to dlaczego producenci samochodów nie umieszczają jej przy pasie kierowcy? Odpowiedź jest prosta, choć może zaskakiwać.

W czasie kolizji czy wypadku głowa kierowcy narażona jest na uderzenie o kierownicę, które może okazać się śmiertelne. Dlatego tak ważne jest, by pas bezpieczeństwa nie miał możliwości dodatkowego wydłużenia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2p6onv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2p6onv
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj