Wykształceni wolą wódkę
Dwie trzecie dorosłych Polaków pije wódkę przynajmniej od czasu do czasu. Częściej piją wódkę mężczyźni niż kobiety i osoby z wykształceniem wyższym, niż podstawowym - wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos.
6% dorosłych Polaków pije wódkę przynajmniej raz w tygodniu, 21% przynajmniej raz w miesiącu. Zdecydowanie częściej piją ten trunek mężczyźni (78%) niż kobiety (50%).
Co ciekawe, wyraźnie mniej konsumentów wódki jest wśród ludzi z wykształceniem podstawowym: przynajmniej od czasu do czasu sięga po wódkę 55% osób z tej grupy. Preferują one bowiem raczej tanie wina i mocne piwa. Natomiast pośród osób z wykształceniem wyższym odsetek ten wynosi aż 72%, m.in. dlatego, że na polskim rynku jest duży wybór wódek wysokogatunkowych.
Nieco więcej konsumentów wódki jest wśród mieszkańców wsi (65%) i dużych miast (68%). Mniej popularny jest ten alkohol wśród ludzi młodych, do 20 roku życia (46%), którzy chętniej sięgają po piwo.
Wódka, podobnie jak piwo, ma bardzo wyraźny wizerunek. Zdaniem respondentów jest to trunek zdecydowanie przeznaczony dla mężczyzn. Wódki nie należy pić samotnie w domu: jest to alkohol "towarzyski", ale tylko do zabawy, nie nadaje się natomiast do rozmów biznesowych, ani też do picia na randce. Pomimo tego, iż wódka jest w Polsce bardzo popularna, nie jest uważana za alkohol modny.
Badanie przeprowadzono między 6 a 10 czerwca 2003 roku na ogólnopolskiej próbie 946 dorosłych osób.