Wydano zgodę na budowę Obwodnicy Metropolitarnej Trójmiasta
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska podjęła decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitarnej Trójmiasta. Inwestor otrzymał zgodę na budowę 40 kilometrów autostrady - w zamian zbuduje infrastrukturę dla zwierząt.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowisk rozpatrzyła projekt tzw. czerwonego wariantu Obwodnicy Metropolitarnej. Dyrekcja zapaliła zielone światło dla inwestycji. Jednocześnie wymusiła na inwestorze budowę 50 przepustów drogowych. Dzięki nim zwierzęta będą mogły bezpiecznie poruszać się po terenie przedzielonym autostradą.
- Dzięki pozytywnej decyzji jest możliwe rozpoczęcie dalszych prac projektowych, przede wszystkim sporządzenia koncepcji programowej oraz, w dalszej perspektywie, projektów budowlanego i wykonawczego. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie drogą ekspresową dwujezdniową z rezerwą pod trzeci pas - powiedział Piotr Michalski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wariant czerwony był jedną z możliwych propozycji przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Planowana nitka obwodnicy przebiegać będzie od Miszewa i Żukowa w kierunku Chwaszczyna. Tym samym dojdzie do połączenia drogi S6 oraz Południowej Obwodnicy Trójmiasta.
Planowana trasa przechodzi głównie przez tereny rolne, bez ingerencji w otoczenie przyrodnicze. Jednak w kilku miejscach droga będzie przebiegać blisko chronionych siedlisk. Autostrada będzie częściowo leżeć na obszarze ekologicznego korytarza Doliny Raduni. Występuje tam 580 okazów unikatowego gatunku lipy drobnolistnej.
W miejscach, w których powstanie obwodnica metropolitarna zauważono prawie 100 gatunków zwierząt. Podczas inwentaryzacji zauważono 61 gatunków ptaków, osiem gatunków płazów, cztery gatunki gadów, liczne gatunki ryb i nietoperze. Nowe obiekty budowlane utrudnią naturalną migrację zwierząt. W związku z tym inwestor został zobowiązany do wybudowania 50 specjalnych przepustów. Sześć przejść ma być przygotowanych dla dużych zwierząt takich jak jelenie, dziki czy sarny.
Jednak to nie jedyne wymogi stawiane inwestorowi. W miejscach, gdzie zabudowa mieszkalna będzie sąsiadować z przebiegiem drogi powstaną specjalne ekrany akustyczne. Wykonawca będzie musiał wybudować kanalizację deszczową. Skuteczność tych rozwiązań będzie na bieżąco monitorowana. Całkowita wartość projektu obwodnicy wyniesie około 2,7 mld zł.