Wrocław. Rusza projekt "Szkolna ulica". Miasto chce zapewnić bezpieczeństwo dzieciom
Wrocław przystępuje do realizacji projektu "Szkolna ulica". Na razie będzie on realizowany testowo przy dwóch wrocławskich szkołach - przy ul. Gałczyńskiego i Krajewskiego. Kierowcy w tych okolicach muszą uważać na zmiany w ruchu.
Zdecydowana większość dzieci dociera do szkoły pieszo, komunikacją zbiorową, rowerem, czy na hulajnodze. Jednak to wzmożony ruch samochodów przed szkołami jest dla nich największym zagrożeniem.
W związku z tym, w październiku Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia będzie realizować pilotażowy projekt "Szkolna ulica". Jego głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci na drodze do szkoły. W projekcie biorą udział 2 wrocławskie szkoły podstawowe: Szkoła Podstawowa nr 34 przy ul. Gałczyńskiego oraz Zespół Szkół nr 9 przy ul. Krajewskiego.
Wrocław. Rusza projekt "Szkolna ulica". Miasto chce zapewnić bezpieczeństwo dzieciom
Projekt ten jest bezpośrednio inspirowany wdrażanym w Wiedniu działaniem "Schulstraße", choć podobne inicjatywy znane są także w wielu innych miastach Europy. Wrocławska "Szkolna Ulica" będzie pierwszym takim działaniem w Polsce.
Polacy boją się koronawirusa. Przez to nie chodzą na badania
Wrocław. "Szkolna ulica". Jak będzie to dokładnie wyglądało?
W październiku na pół godziny przed pierwszą lekcją, dzieciom zostanie udostępniony fragment ulicy bezpośrednio przy szkole, by ten ostatni odcinek mogły swobodnie przejść lub przejechać na rowerze bądź hulajnodze, w otoczeniu wolnym od ruchu samochodowego.
- Chcemy w ten sposób stworzyć przestrzeń, która będzie przedłużeniem podwórka szkolnego – miejscem spotkań przed lekcjami i rozmów, w którym dzieci poczują się swobodnie i bezpiecznie - mówi Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności.
W otoczeniu szkół pojawią się znaki "zakaz ruchu" oraz bariery nożycowe, które wyznaczą odcinki ulic dostępne tylko dla poruszania się pieszo, rowerem bądź hulajnogą. Wraz z pierwszym dzwonkiem bariery zostaną usunięte, a przejazd innymi pojazdami będzie wznowiony. Nad zmienioną organizacją ruchu będzie czuwać Straż Miejska, która w przypadku pytań mieszkańców, także będzie służyła radą.
Dodatkowym elementem projektu jest część badawcza, która polega na przeprowadzeniu anonimowych ankiet przed rozpoczęciem pilotażu i pod koniec jego trwania. Wyniki ankiet dostarczają informacji o sposobach i okolicznościach docierania dzieci do szkół. W ramach projektu będzie również analizowany ruch przed szkołami. Wszystkie te elementy złożą się na ocenę całego projektu, a wnioski posłużą do stworzenia rekomendacji dla trwałej poprawy bezpieczeństwa wokół szkoły i przesądzą o kontynuacji projektu.
- Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, abyśmy wykonywali codziennie podróże piesze na dystans co najmniej 10 tysięcy kroków. To minimalna dawka ruchu pozwalająca utrzymać właściwą kondycję. W przypadku dzieci najbardziej naturalnym sposobem wywiązania się z tego zalecenia jest droga do szkoły. Chcemy ułatwić dzieciom ten ruch i uspokoić obawy rodziców, którzy do tej pory odwozili dzieci pod samą bramę szkoły - skoro nie ma tam już ruchu pojazdów, znika największe zagrożenie. Pozwólmy dzieciom być zdrowymi - dodaje Tomasz Stefanicki z BZM UMW.
Pilotażowy projekt "Szkolnej ulicy" rozpocznie się 1 października i potrwa do końca miesiąca.