RegionalneWrocławWrocław. Rusza projekt "Szkolna ulica". Miasto chce zapewnić bezpieczeństwo dzieciom

Wrocław. Rusza projekt "Szkolna ulica". Miasto chce zapewnić bezpieczeństwo dzieciom

Wrocław przystępuje do realizacji projektu "Szkolna ulica". Na razie będzie on realizowany testowo przy dwóch wrocławskich szkołach - przy ul. Gałczyńskiego i Krajewskiego. Kierowcy w tych okolicach muszą uważać na zmiany w ruchu.

Wrocław. Rusza projekt "Szkolna ulica". Miasto chce zapewnić bezpieczeństwo dzieciom
Wrocław. Rusza projekt "Szkolna ulica". Miasto chce zapewnić bezpieczeństwo dzieciom
Źródło zdjęć: © Straż Miejska
Łukasz Kuczera

Zdecydowana większość dzieci dociera do szkoły pieszo, komunikacją zbiorową, rowerem, czy na hulajnodze. Jednak to wzmożony ruch samochodów przed szkołami jest dla nich największym zagrożeniem.

W związku z tym, w październiku Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia będzie realizować pilotażowy projekt "Szkolna ulica". Jego głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci na drodze do szkoły. W projekcie biorą udział 2 wrocławskie szkoły podstawowe: Szkoła Podstawowa nr 34 przy ul. Gałczyńskiego oraz Zespół Szkół nr 9 przy ul. Krajewskiego.

Wrocław. Rusza projekt "Szkolna ulica". Miasto chce zapewnić bezpieczeństwo dzieciom

Projekt ten jest bezpośrednio inspirowany wdrażanym w Wiedniu działaniem "Schulstraße", choć podobne inicjatywy znane są także w wielu innych miastach Europy. Wrocławska "Szkolna Ulica" będzie pierwszym takim działaniem w Polsce.

Polacy boją się koronawirusa. Przez to nie chodzą na badania

Wrocław. "Szkolna ulica". Jak będzie to dokładnie wyglądało?

W październiku na pół godziny przed pierwszą lekcją, dzieciom zostanie udostępniony fragment ulicy bezpośrednio przy szkole, by ten ostatni odcinek mogły swobodnie przejść lub przejechać na rowerze bądź hulajnodze, w otoczeniu wolnym od ruchu samochodowego.

- Chcemy w ten sposób stworzyć przestrzeń, która będzie przedłużeniem podwórka szkolnego – miejscem spotkań przed lekcjami i rozmów, w którym dzieci poczują się swobodnie i bezpiecznie - mówi Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności.

W otoczeniu szkół pojawią się znaki "zakaz ruchu" oraz bariery nożycowe, które wyznaczą odcinki ulic dostępne tylko dla poruszania się pieszo, rowerem bądź hulajnogą. Wraz z pierwszym dzwonkiem bariery zostaną usunięte, a przejazd innymi pojazdami będzie wznowiony. Nad zmienioną organizacją ruchu będzie czuwać Straż Miejska, która w przypadku pytań mieszkańców, także będzie służyła radą.

Dodatkowym elementem projektu jest część badawcza, która polega na przeprowadzeniu anonimowych ankiet przed rozpoczęciem pilotażu i pod koniec jego trwania. Wyniki ankiet dostarczają informacji o sposobach i okolicznościach docierania dzieci do szkół. W ramach projektu będzie również analizowany ruch przed szkołami. Wszystkie te elementy złożą się na ocenę całego projektu, a wnioski posłużą do stworzenia rekomendacji dla trwałej poprawy bezpieczeństwa wokół szkoły i przesądzą o kontynuacji projektu.

- Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, abyśmy wykonywali codziennie podróże piesze na dystans co najmniej 10 tysięcy kroków. To minimalna dawka ruchu pozwalająca utrzymać właściwą kondycję. W przypadku dzieci najbardziej naturalnym sposobem wywiązania się z tego zalecenia jest droga do szkoły. Chcemy ułatwić dzieciom ten ruch i uspokoić obawy rodziców, którzy do tej pory odwozili dzieci pod samą bramę szkoły - skoro nie ma tam już ruchu pojazdów, znika największe zagrożenie. Pozwólmy dzieciom być zdrowymi - dodaje Tomasz Stefanicki z BZM UMW.

Pilotażowy projekt "Szkolnej ulicy" rozpocznie się 1 października i potrwa do końca miesiąca.

Źródło artykułu:wroclaw.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)