Wrocław. Co z remontem ul. Pomorskiej? Dolnośląski Konserwator Zabytków rzuca kłody pod nogi
Miasto Wrocław planuje przebudowę ul. Pomorskiej. Prace miałyby objąć odcinek od pl. Staszica do wiaduktu przy ul. Reymonta. Projektowanie inwestycji utrudnia jednak Dolnośląski Konserwator Zabytków, który wydał negatywną decyzję dotyczącą prac.
19.02.2021 15:22
Kierowcy korzystający z ul. Pomorskiej od lat narzekają na jej stan. Na odcinku pl. Staszica do wiaduktu przy ul. Reymonta mamy do czynienia ze starą kostką, która w wielu miejscach jest zapadnięta, przez co komfort przejazdu tą trasą jest dyskusyjny. Sytuację miał poprawić remont planowany przez miasto Wrocław.
Magistrat chciał na tym odcinku ułożyć masę bitumiczną, przebudować torowisko, przebudować sieci podziemne, zbudować nowe chodniki, drogi dla rowerów w masie bitumicznej, nasadzić kilkadziesiąt drzew. Dzięki temu ulica miała być znacznie cichsza niż obecnie.
Wrocław. Co z remontem ul. Pomorskiej? Dolnośląski Konserwator Zabytków rzuca kłody pod nogi
Inwestycja stoi pod znakiem zapytania, bo swój sprzeciw zgłosił Dolnośląski Konserwator Zabytków, który wydał negatywną opinię dotyczącą zgody na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID).
"Według Dolnośląskiego Konserwatora Zabytków mamy zachować i uzupełnić kostkę brukową na odcinkach zachodniego pasa jezdni: od budynku przy Pomorskiej 39 do skrzyżowania z ul. Kaszubską włącznie, od skrzyżowania z placem Strzeleckim (włącznie) do ul. Łowieckiej, wzdłuż budynków przy ul. Pomorskiej 12-16 (między kamienicami i zieleńcem), na odcinkach wschodniego pasa jezdni: od skrzyżowania z ul. Nobla (włącznie do skrzyżowania z Łowiecką i pl. Staszica)" - informuje spółka Wrocławskie Inwestycje.
W ramach prac inwestor chciał zachować w drodze m.in. fragmenty torowiska kolejki wąskotorowej, aby podkreślić zabytkowe walory okolic pl. Staszica. Zwiększona miała też być liczba drzew rosnących w tym miejscu.
"Zaskakująca opinia DWKZ jest oparta m.in. na tym, że eliminacja tego elementu (czytaj: kostki brukowej) zdecydowanie obniża walory historyczne, artystyczne i naukowe tego rodzaju przestrzeni, czego dowodem jest likwidacja kostki granitowej pokrywającej ulicę Henryka Probusa na rzecz nawierzchni bitumicznej" - komentują Wrocławskie Inwestycje.
Jak jednak wskazuje spółka, na ul. Probusa to sami mieszkańcy prosi o zastąpienie kostki asfaltem, aby przejeżdżające samochody nie generowały takiego hałasu. Podobnie jest w przypadku ul. Pomorskiej.