RegionalneWrocławWrocław. Pierwsza Skoda wróciła po remoncie. Tramwaj zmienił się nie do poznania

Wrocław. Pierwsza Skoda wróciła po remoncie. Tramwaj zmienił się nie do poznania

MPK Wrocław posiada na swoim kilkanaście tramwajów Skoda 16T. Jako że konstrukcje liczą już kilka lat, to podjęto decyzję o ich kapitalnym remoncie. Właśnie do stolicy Dolnego Śląska trafił pierwszy z odnowionych pojazdów. Zyskał on nowy design, klimatyzację i stał się bezpieczniejszy.

Wrocław. Pierwsza Skoda wróciła po remoncie. Tramwaj zmienił się nie do poznania
Wrocław. Pierwsza Skoda wróciła po remoncie. Tramwaj zmienił się nie do poznania
Źródło zdjęć: © MPK Wrocław
Łukasz Kuczera

29.03.2021 18:19

MPK Wrocław posiada 17 tramwajów Skoda 16T. Gdy maszyny czeskiego producenta trafiały do stolicy Dolnego Śląska, były powiewem luksusu i nowoczesności. Za ich design odpowiadało bowiem studio Porsche, przez co pojazdy wyróżniały się na tle starszych Protramów czy Konstali.

Po upływie Skoda 16T sama wymagała prac remontowych. Dlatego miejski przewoźnik podjął decyzję o gruntownym odnowienie tramwajów pochodzących z Czech. Przetarg w tej sprawie wygrała firma Saatz, która zakończyła już prace nad pierwszą z maszyn. W efekcie wróciła ona do stolicy Dolnego Śląska.

Wrocław. Pierwsza Skoda wróciła po remoncie. Tramwaj zmienił się nie do poznania

- Tramwaje oprócz bogatego wnętrza dostają też odświeżone "opakowanie". Niebieski kolor, nowoczesny design i klimatyzacja. Te trzy cechy sprawią ze wrocławianie zakochają się w tych tramwajach - mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

W ramach prac wagony otrzymują:

  • zmodernizowany układ napędowy - mniejsza awaryjność układu i łatwiejszy dostęp do części,
  • remont kapitalny układu hamulcowego - większa niezawodność podczas hamowania,
  • klimatyzację przedziału pasażerskiego - lepszy komfort podróżowania w gorące dni,
  • odświeżenie i konserwację wózków napędowych oraz wózka tocznego - mniejsza awaryjność,
  • oszczędne LED-owe oświetlenie (wewnątrz i na zewnątrz tramwaju),
  • odświeżenie wnętrza (m.in. wymiana wykładzin),
  • lepszą informację pasażerską dla osób z niepełnosprawnościami (tablice kierunkowe lepiej widoczne dla osób z dysfunkcją wzroku, lampki przy poręczach pomagające osobom niedowidzącym w dostaniu się do drzwi, miejsca na podłodze dedykowane osobom na wózkach),
  • logo MPK Wrocław na przodzie tramwaju.

Wartość umowy z SAATZ wynosi 66 mln zł brutto. Oznacza to, że remont jednego pojazdu wynosi ok. 3,8 mln zł. Wykonawca remontu średnio co dwa miesiące będzie wysyłać do Wrocławia dwie kolejne odnowione Skody 16T. Ostatni odświeżony model trafi do stolicy Dolnego Śląska w połowie 2022 roku.

Zobacz także
Komentarze (0)