RegionalneWrocławDolny Śląsk. Po niemal 30 latach wróci ważne połączenie kolejowe. Koszt inwestycji to 50 mln zł

Dolny Śląsk. Po niemal 30 latach wróci ważne połączenie kolejowe. Koszt inwestycji to 50 mln zł

Samorząd województwa dolnośląskiego przejął w poniedziałek linie kolejowe nr 317 i 336 z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa-Zdroju. To kolejne trasy przejmowane od Polskich Kolei Państwowych w ramach planu przywracania ruchu pasażerskiego na nieczynnych liniach. Ruch pasażerski powróci na nią w ciągu najbliższych dwóch lat po wykonaniu niezbędnych prac rewitalizacyjnych.

Dolny Śląsk. Po niemal 30 latach wróci ważne połączenie kolejowe. Koszt inwestycji to 50 mln zł
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Łukasz Kuczera

- Realizujemy nasz plan przejmowania i przywracania do życia linii kolejowych w regionie. Przykład zrewitalizowanej linii do Bielawy pokazuje jak bardzo oczekiwane wśród mieszkańców są nasze działania - mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.

Linie kolejowe przejęte zostały przez dolnośląski samorząd od spółki PKP S.A., na mocy podpisanego w poniedziałek aktu notarialnego. Zrewitalizowane linie 317 i 336 będą prowadzić od czynnej stacji Gryfów Śląski, przez Mirsk, aż do uzdrowiska Świeradów-Zdrój. Całkowita długość trasy to 16,2 km.

Dolny Śląsk. Dwa lata rewitalizacji i 20 minut podróży

W grudniu ubiegłego roku Biuro Realizacji Inwestycji Koltech Inwestor zostało wybrane na wykonawcę studium wykonalności tej inwestycji. Następnie ministerstwo infrastruktury wyraziło zgodę, by spółka PKP S.A. przekazała województwu ddolnośląskiemu linie 317/336. Kolejnym krokiem ku odnowie regionalnego połączenia jest podpisanie aktu notarialnego, które oficjalnie potwierdza przynależność linii 317/336 do majątku województwa dolnośląskiego.

-To bardzo ważna trasa zarówno dla mieszkańców tego obszaru, jak i dla turystów korzystających z uzdrowisk w Świeradowie-Zdroju. Przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych na tej trasie przyczyni się do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej regionu - mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Szacowany koszt rewitalizacji tej linii to około 50 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac i oddaniu linii do użytku trasę od stacji Gryfów Śląski do Świeradowa-Zdroju będzie można pokonać w niespełna 20 minut.

Dolny Śląsk. Krótka historia Kolei Gór Izerskich

Uroczyste otwarcie linii kolejowej z Gryfowa Śląskiego do Mirska odbyło się 1 listopada 1884 roku. Następnie, w 1909 roku, dodano odcinek z Mirska do Świeradowa-Zdroju. Ostatni pociąg na tej linii przejechał w połowie lat dziewięćdziesiątych.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)