Wkrótce znów będziemy mogli korzystać z rowerów miejskich. Veturilo rusza 1 marca!
System roweru miejskiego stał się już pełnoprawnym elementem komunikacji miejskiej w Warszawie. Liczba rowerzystów w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła ponad trzykrotnie, a rower stał się bardzo popularnym środkiem transportu. W Warszawie ruch rowerowy to już niemal 3 proc. wszystkich podróży po mieście.
24.02.2015 | aktual.: 24.02.2015 17:33
W ubiegłym, rekordowym sezonie rowery Veturilo wypożyczano 1,9 mln razy (4 miliony wypożyczeń od czasu inauguracji w 2012 r.). Najczęściej w maju - 272 105 razy, jednak rekord sezonu padł 25 kwietnia - kiedy odnotowano aż 14 142 wypożyczeń. Najaktywniejszy warszawski rowerzysta skorzystał z rowerów 1304 razy. Otworzono 30 nowych stacji, a w systemie zarejestrowało się kolejnych 90 192 osób.
Popularne stacje
Najpopularniejszymi stacjami były: Al. Niepodległości - Batorego (46 285 wypożyczeń i 46 483 zwrotów), Rondo Waszyngtona - Stadion Narodowy (31 029 i 31 644), Arkadia (30 924 i 31 180) oraz Pl. Unii Lubelskiej - Puławska (27 582 i 29 406).
Popularne trasy
Rowerzyści najchętniej wybierali trasy pomiędzy stacjami przy metrze Pole Mokotowskie i kampusem Uniwersytetu Warszawskiego na Banacha, między ul. Marymoncką a kampusem UKSW w Lesie Bielańskim oraz między metrem Imielin a stacją przy ul. Pileckiego i ul. Alternatywy.
W tym sezonie czekają nas zmiany
W związku z zakończeniem prac przy budowie II linii metra i otwarciem ul. Świętokrzyskiej niektóre wypożyczalnie zostaną przeniesione w okolice nowych stacji. Z rowerów można będzie skorzystać przy stacjach metra: Nowy Świat - Uniwersytet (w rejonie ul. Kubusia Puchatka), Świętokrzyska (w rejonie Sezamu) i Rondo ONZ (w pobliżu ulicy Pańskiej).
Bemowo bez Bemowo Bike
30 listopada 2014 r. zakończył swoje funkcjonowanie system Bemowo Bike. W dzielnicy pojawią się za to trzy stacje Veturilo, które staną w dotychczasowych lokalizacjach: na ul. Górczewskiej (przy urzędzie dzielnicy i pętli tramwajowej) oraz ul. Radiowej (przy skrzyżowaniu z ul. Powstańców Śląskich).
Nowe trasy rowerowe
W 2014 r. oddano do użytku ponad 60 km dróg i pasów rowerowych (m.in. na ul. Czerniakowskiej, Reymonta, Waryńskiego, Prostej, Świętokrzyskiej, Sokolej, Miodowej, Saskiej, Markowskiej, Dawidowskiego i al. Wojska Polskiego). Dzięki temu sieć rowerowa stolicy liczy już ponad 412 km, a połowa dróg ma nawierzchnię asfaltową. Ogółem do dyspozycji rowerzystów jest już 345,6 km dróg rowerowych, 51,7 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 16 km pasów i kontrapasów rowerowych.
Dzięki środkom z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ciągu pięciu najbliższych lat Warszawa wybuduje ponad 200 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych. Kilkadziesiąt kilometrów z nich pojawi się w tym roku.
Pasy rowerowe powstaną m.in. na ul. Dickensa, Raszyńskiej, Zakroczymskiej, Wóycickiego i Wrocławskiej. Zaplanowano budowę dróg rowerowych wzdłuż ul. Marszałkowskiej, Rzymowskiego, al. Stanów Zjednoczonych, Żwirki i Wigury. Miasto przeznaczy również ponad 4 mln zł na realizację projektów rowerowych zgłoszonych przez mieszkańców w ramach budżetu partycypacyjnego (powstanie blisko 28 km tras).
Nie tylko Veturilo
Tradycyjnie, oprócz systemu rowerów miejskich, miłośnicy jednośladów będą mogli korzystać także z innych licznych udogodnień: ponad tysiąca parkingów rowerowych (11 tys. miejsc dla rowerów), 40 stacji samoobsługowej naprawy rowerów, 4 bezpłatnych wypożyczalni rowerów towarowych, wypożyczalni handbike'ów (rowerów dla niepełnosprawnych) i wypożyczalni rowerów dziecięcych. A uczniowie będą mogli wziąć udział w zajęciach organizowanych w Stacjonarnym Miasteczku Ruchu Drogowego.