Wirus okrada klientów banku Nordea w Szwecji

8 milionów koron, czyli blisko 4 miliony złotych zniknęło z internetowych kont klientów banku Nordea w Szwecji.

20.01.2007 07:10

Co dzień policja dostaje co najmniej jedno nowe zgłoszenie w sprawie – podała IAR.

Konta są odsłaniane włamywaczom za pomocą linków, przysyłanych jako element wiadomości e-mail od banku. Procedura kradzieży jest bardzo zaawansowana. Wykorzystuje specjalnie stworzonego wirusa, który potrafi dostosować się do sieci banku Nordea. Trojan uaktywnia się, gdy klient wpisuje kod osobisty, niezbędny, by cokolwiek załatwić. Wówczas dostaje fałszywą wiadomość e-mail, a w międzyczasie dane klienta są przesyłane do złodziei. Ci dokonują przelewu pieniędzy na swoje własne konta.

Oszuści są tylko pośrednikami w całym procederze. Część transakcji zatrzymują dla siebie, jako zapłatę. Reszta pieniędzy jest przesyłana do zorganizowanego gangu. Policja podejrzewa, że to on jest mózgiem całej operacji.

Funkcjonariusze sądzą, że procedura kradzieży zaczyna się w Rosji i jest dokonywana za pomocą amerykańskich serwerów. Dotychczas jednak nie udało się wytropić źródła. Jak dotychczas w Szwecji jest 125 osób podejrzanych o związki ze sprawą. Policja ma nadzieję, że będą oni stanowili trop, dzięki któremu uda się dojść do gangu.

Oświadczenie Nordea Bank Polska w sprawie sytuacji w Szwecji

W związku z informacjami z 19 stycznia br.: „Wirus okrada klientów banku Nordea w Szwecji” Nordea Bank Polska informuje, że sytuacja dotycząca skutków fałszywej korespondencji mailowej rozsyłanej do klientów w imieniu Nordea w Szwecji, nie dotyczy systemu bankowości elektronicznej w Polsce.

Rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa systemów bankowości elektronicznej stosowane w Skandynawii różnią się od systemów stosowanych w Polsce. System polski został opracowany przy użyciu nowszych technologii i rozwiązań i jest systemem niezależnym.

Sytuacja opisywana w artykulu nie miała miejsca w Polsce. Wszyscy użytkownicy bankowości elektronicznej Nordea Bank Polska, którzy przestrzegają zasad bezpiecznego korzystania z tej usługi, mogą czuć się bezpiecznie.

Jednocześnie przypominamy, że Nordea Bank Polska nigdy nie stosuje praktyki wysyłania e-maili wymagających podania:danych osobowych Klientów numeru identyfikacyjnego ID kodów jednorazowych.

Zgodnie z dotychczasową praktyką stosowaną w Nordea Bank Polska, przypominamy swoim Klientom zasady bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej:1.Logując się do serwisu WWWsprawdź, czy znajdujesz się na właściwej stronie.2.Nie podawaj numeru identyfikacyjnego ID oraz kodów jednorazowych e-mailem.3.Nie podawaj numeru identyfikacyjnego ID oraz kodów jednorazowych osobom dzwoniącym i podającym się za pracownika banku.4.Nigdy nie noś numeru ID wraz z kartą uwierzytelniającą.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)