Wielka akcja przeciw palaczom wchodzi w drugą fazę
Ruszyła druga faza ofensywy Unii Europejskiej przeciwko nałogowi palenia tytoniu. Polega ona na nadawaniu przez ponad sto europejskich kanałów telewizyjnych trzech nowych spotów reklamowych na temat "głównej przyczyny przedwczesnych zgonów w Europie".
Rzeczniczka unijnej komisarz ds. zdrowia Adrulli Wasiliu, Nina Papadulaki powiedziała, że z okazji obchodzonego 31 maja Światowego Dnia bez Tytoniu władze wykonawcze wspólnoty przystąpiły do realizowania drugiego etapu swej kampanii "HELP - dla życia bez tytoniu".
Oprócz trzech nowych ogłoszeń telewizyjnych, które będą emitowane od czerwca do września, uruchomiono nową stronę internetową z radami dla rzucających palenie i ostrzeżeniami przed niebezpieczeństwem, jakim grozi bierne palenie.
Jednym z celów kampanii jest odarcie czynności palenia papierosów ze swoistego uroku i elegancji, "glamouru", jak określają to modne magazyny. - Urokowi temu ulegają zwłaszcza młodzi, początkujący palacze - powiedziała komisarz Andrulla Wasiliu.
Na kampanię antynarkotykową przeznaczono 18,64 miliona euro pochodzących ze Wspólnotowego Funduszu Tytoniowego.
Jeśli kampania da wymierne wyniki, zostanie powtórzona w 2010 roku.
Pierwsza jej faza została przeprowadzona w okresie od 2005 do 2008 roku. Według Komisji Europejskiej pod wpływem kampanii 79% młodych palaczy zaczęło się zastanawiać nad rzuceniem palenia.
- Obecnie co trzeci Europejczyk jest palaczem i chociaż w ostatnich latach odsetek palących maleje, powinniśmy ostrzegać młodzież, aby nie ulegała temu niosącemu w sobie śmierć - podkreśliła Wasiliu.