Więcej reklam - większe spożycie napojów alkoholowych
Zniesienie ceł na napoje alkoholowe oznacza
obniżenie cen na wybrane alkohole nawet o jedną trzecią, a za tym
idzie więcej reklam i zwiększenie spożycia, także wśród nieletnich
- przestrzega Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
"Polska, wstępując w struktury unijne, udostępnia swój rynek dla nowych producentów alkoholu zarówno dla towarów, jak i machiny reklamowo-promocyjnej" - napisała agencja w komunikacie, przesłanym PAP. Natomiast, podała, "reklamy alkoholu pozytywnie wpływają na decyzję młodych ludzi o rozpoczęciu picia alkoholu oraz ilości spożywanego alkoholu".
W związku z obniżeniem cen alkoholi "prawdopodobnie pojawią się szerokie działania przemysłu alkoholowego z zakresu public relations, mające na celu stworzenie obrazu społecznie odpowiedzialnego producenta alkoholu".
"Poprzez tworzenie nowych modnych napojów zawierających alkohol oraz używanie technik reklamy, które wykorzystują styl życia młodzieży, seks, sport i zabawę, producenci napojów alkoholowych próbują wytworzyć nawyk oraz przyzwyczajenie do picia alkoholu u jak najmłodszych konsumentów, w celu stworzenia lojalności przyszłych klientów do danych marek" - napisała agencja.
Celem tych działań - w jej ocenie - jest stworzenie odpowiedniego klimatu wśród grup ważnych dla producentów alkoholu (politycy, dziennikarze, organizacje pozarządowe, agendy rządowe, itp.), a następnie korzystniejszych warunków i prawodawstwa dotyczącego sprzedaży alkoholu, np. obniżenie wieku legalnej konsumpcji piwa, liberalizacja prawa dotyczącego reklamy alkoholu.
Z badań Światowej Organizacji Zdrowia, na które powołuje się Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, wynika, że co czwarty młody Europejczyk (w wieku 15-29 lat) umiera z powodów związanych z piciem alkoholu. W Europie Wschodniej - nawet co trzecia młoda osoba.