Warszawiacy zwiedzali powstającą stację metra "Stadion Narodowy"
W zielonej tonacji będzie utrzymana stacja "Stadion Narodowy" centralnego odcinka II linii stołecznego metra. Stacja ta jest największa z budowanych - znalazł się tam dodatkowy peron dla przyszłej linii metra na Gocław. W niedzielę zwiedzali ją warszawiacy.
Stacja w pobliżu Stadionu Narodowego to druga od wschodu stacja centralnego odcinka II linii metra. Prowadzić będzie do niej siedem wejść przykrytych zielonymi taflami hartowanego szkła. Kolor ten ma nawiązywać do zieleni trawy murawy na stadionie.
Oprowadzający zwiedzających Maciej Żuchowski z konsorcjum budującego metro powiedział, że na stację będzie można dostać się 10 ciągami schodów ruchomych. Nie będą one uruchamiane przez fotokomórkę, jak na pierwszej linii, ale przez tzw. kontakt-matę - pasażer włączy schody, następując stopą na początek biegu.
Na stacji trwają prace wykończeniowe. Gotowy jest już m.in. dodatkowy peron, z którego w przyszłości pasażerowie będą wsiadać do pociągów III linii - w stronę Gocławia. Peron wyłożony jest szlifowanym granitem strzegomskim koloru szarego. Na ścianie jest też już grafika z nazwą stacji, która powstała według projektu Wojciecha Fangora. Została ona naniesiona na blachę i pokryta emalią. Także tło tej grafiki jest zielone.
Na stacji znalazła się obszerna antresola, przy której będą lokale handlowe. Jej ściany wyłożone są czarnym, polerowanym kamieniem oraz podświetlanymi taflami mlecznego szkła.
Strop stacji podtrzymują rozwidlające się filary. W niektórych z nich znalazły się świetliki, dzięki którym na stację wpada dziennie światło. W kolejnych zostały umieszczone wentylatory zapewniające wymianę powietrza.
Przy stacji "Stadion Narodowy" powstały też tory odstawcze, przy których m.in. będą czekać dodatkowe pociągi, wprowadzane do ruchu w godzinach szczytu. Na torach tych będzie też możliwa naprawa pociągów.
Tunele, którymi pociągi będą kursować pod dnem Wisły, są już gotowe. Do wykonania zostało betonowanie ułożonych w nich torowisk. Tunele mają średnicę 5,4 m - o 40 cm mniejszą niż te pierwszej linii.
Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według początkowych planów budowa miała zakończyć się w październiku 2013 r. Obecny termin to 30 września br. Pod koniec kwietnia wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz poinformował, że wykonawca nie zgłasza opóźnień. Oznacza to, że II linią metra warszawiacy pojadą prawdopodobnie jeszcze w tym roku.