RegionalneWarszawaZTM mówi "nie" motocyklistom na buspasach. Ci nie odpuszczają

ZTM mówi "nie" motocyklistom na buspasach. Ci nie odpuszczają

"W innych miastach takie rozwiązanie się sprawdza"

ZTM mówi "nie" motocyklistom na buspasach. Ci nie odpuszczają

Motocykliści chcą jeździć buspasami w stolicy. Uważają, że zwiększy to ich bezpieczeństwo. Zwracają też uwagę, że w innych miastach takie rozwiązanie się sprawdza. ZTM stanowczo mówi "nie" i argumentuje: Przeciwko umożliwieniu korzystania przez motocyklistów z buspasów przemawiają co najmniej trzy czynniki: przepisy prawne, funkcjonalność oraz... bezpieczeństwo.

Miejscy urzędnicy podjęli w marcu decyzję o budowie buspasa na Puławskiej w kierunku Piaseczna. Będzie miał on prawie 9 km i ciągnął się będzie od stacji metra Wilanowska do granic miasta. Ursynowski radny Paweł Lenarczyk złożył przy tej okazji interpelację, w której zwraca się z prośbą o rozważenie dopuszczenia na projektowanym odcinku, "ale i również na pozostałych stołecznych buspasach" ruchu motocyklowego. - Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo - mówi radny w rozmowie z WawaLove.pl i dodaje, że tego typu rozwiązania sprawdzają się również w innych miastach. Jako przykład podaje Kraków czy Bydgoszcz.

ZTM: Buspasy tylko dla autobusów

Zupełnie innego zdania jest Zarząd Transportu Miejskiego . jak informuje WawaLove.pl Magdalena Potocka z biura prasowego, ZTM stoi na stanowisku, że należy utrzymać dotychczasowe zasady korzystania z pasów autobusowych. Jednym z argumentów Zarządu jest... także bezpieczeństwo motocyklistów. Kolejne argumenty to przepisy prawne oraz funkcjonalność.

Prawo mówi wyraźnie: pasy autobusowe są przeznaczone tylko dla autobusów komunikacji publicznej. Dodatkowo mogą poruszać się nimi inne pojazdy wykonujące odpłatny przewóz osób na regularnych liniach. - Buspasy są wytyczane w celu zapewnienia sprawnego przemieszczania się pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwienie kolejnym grupom użytkowników stołecznych dróg korzystania z buspasów będzie skutkowało wydłużeniem czasu podróży, a tym samym spadkiem liczby osób chcących korzystać z transportu publicznego - wyjaśnia Zarząd. - Proszę także wziąć pod uwagę, że maksymalna liczba pasażerów w autobusie waha się od 80 do 170 osób. Dla porównania, samochodem osobowym porusza się średnio ok. 1,4 osoby, natomiast motocyklem - 1 osoba.

Motocykliści: Będziemy podejmować dalsze działania. Aż władze się zgodzą

Wydzielone pasy autobusowe są lokalizowane w Warszawie na skrajnych prawych pasach jezdni. Dodatkowo, w obrębach przystanków znajdują się zatoki przystankowe. Oznacza to, że obecnie podczas włączania się autobusu do ruchu istnieje małe prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu – zarówno inne autobusy, taksówki, jak i pojazdy Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych są na drodze wystarczająco widoczne - wyjaśniają urzędnicy - Niewielkie natężenie ruchu na buspasie nie wymaga również długiego oczekiwania na możliwość włączenia się do ruchu. Ewentualne wprowadzenie motocykli na buspasy zmniejszy - zdaniem urzędników - bezpieczeństwo. - Zarówno poprzez zwiększenie liczby pojazdów dopuszczonych do ruchu, ale również ze względu na widoczność motocykli - wyjaśnia ZTM.

Motocykliści nie składają broni. - Środowisko motocyklistów jest coraz bardziej zdeterminowane, aby poprawić warunki bezpieczeństwa motocyklistów - wyjaśnia radny Lenarczyk. - Będziemy podejmowali dalsze działania, aż władze Warszawy pozwolą poruszać się legalnie po buspasach motocyklom - dodaje.

Obraz
Obraz
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)