Znamy program "Warszawskiej Jesieni"
Festiwal zagości w wielu miejscach koncertowych całej Warszawy
15.04.2016 15:21
Dzieła operowe, trash music, nowe brzmienia i brzmienia obiektów "dziwnych" można będzie usłyszeć podczas 59. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", który odbywać się będzie w Warszawie od 16 do 24 września.
Punktem wyjścia organizatorzy tegorocznego festiwalu "Warszawska Jesień" i "Mała Warszawska Jesień" uczynili operę. "Tradycja i współczesność obecne będą we wszelkich działaniach festiwalowych - multimedialnych, parateatralnych i parascenicznych, począwszy od miniopery, poprzez teatr instrumentalny, monodramy obiektofonów aż po najbardziej skomplikowane i nowatorskie, zarówno w treści, jak i w formie, dzieła multimedialne" - powiedziała Anna Kierkosz z biura Festiwalu.
Opera bohaterką
Festiwal zainauguruje utwór - dźwiękowa opowieść o przemianie drzewa w muzykę, czy raczej o muzyce zainspirowanej drzewami - "Lasy deszczowe" Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w wykonaniu flecistów Łukasza i Agaty Długosz.
Również pierwszego dnia festiwalu późnym wieczorem odbędzie się teatr instrumentalny "Angel View" Juliany Hodkinson. Jak zaznacza Kierkosz - to prawdziwa gratka dla wielbicieli trash music i brzmiących obiektów "dziwnych". Warszawska Jesień jak zwykle skupi się na nowych brzmieniach, niespotykanych narracjach, improwizowanych opowieściach, blaskach, cieniach i przestrzeniach współczesnej sonosfery, fonosfery i audiosfery. Jednak to opera będzie główną bohaterką tegorocznej Warszawskiej Jesieni - podkreślają organizatorzy Festiwalu.
Wśród para- i operowych wydarzeń Jesieni planowane są m.in. warszawska premiera "Czarodziejskiej Góry" - opery Pawła Mykietyna w Nowym Teatrze, mikroopera dla dzieci (a nawet dla rodzin) "Milcząca rybka" Jarosława Siwińskiego w ramach Małej Warszawskiej Jesieni i multimedialna opera "Aaron S" Sławomira Wojciechowskiego.
Tragiczna postać Aarona Swartza - amerykańskiego programisty, publicysty, działacza politycznego i aktywisty staje się symbolem sprzeciwu wobec kapitalistycznych dążeń do ograniczenia powszechnej dostępności do wiedzy i informacji. Tytułowy Aaron S. jest tu jednocześnie wzorem nonkonformizmu w podejściu do brzmieniowości, warstwy językowej, ideowej, a nawet konstrukcji instrumentów.
Sciarrino w dwóch odsłonach
Uwadze słuchaczy, którzy są szczególnie wyczuleni na nowe media, organizatorzy festiwalu polecają "Zagubioną autostradę" (Lost Highway) - operę Olgi Neuwirth z librettem kontrowersyjnej pisarki, noblistki Elfriede Jelinek. Głównym bohaterem, obok schizofrenicznego Freda/Pete'a jest w równym stopniu muzyka, jak i obraz video.
Kulminacją operowego nurtu festiwalu będą dwa dzieła Salvatore Sciarrino: "Infinito Nero" oraz "Luci mie traditrici". Sciarrino będzie centralną postacią tej edycji Festiwalu. Oprócz dwu oper zaprezentowane będą jego dzieła instrumentalne. W finale zostanie wykonany również utwór tego kompozytora "Shadow of Sound".
Opery Sciarrino wykonywane będą dwukrotnie - podobnie jak w przypadku "Czarodziejskiej Góry" Pawła Mykietyna oraz kameralnej opery "Le Malentendu" Fabiana Panisello wg Alberta Camusa), by zapewnić możliwość ich wysłuchania jak największej liczbie osób.
W wielu miejscach koncertowych
Odbędzie się wiele premier wiele utworów, znanych i debiutujących w Polsce artystów, zespołów i orkiestr, m.in.: GrauSchumacher Piano Duo, Spółdzielnia Muzyczna, SCENATET czy lux: NM z Berlina.
Oprócz wymienionych wykonane będą dzieła takich kompozytorów, jak m.in.: Marka Andre, Marcina Bortnowskiego, Ondýeja Ad mka, Pierre'a Bastiena, Brigitty Muntendorf, Zofii Dowgiałło.
- Festiwal "Warszawska Jesień", który odbywać się będzie od 16 do 24 września, zagości w wielu miejscach koncertowych całej Warszawy, m.in. w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Fabryce Trzciny, Basenie Artystycznym, Królikarni, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie i w Teatrach: Nowym i IMKA.
Przeczytajcie też: Pracujesz w weekendy? Koniecznie zobacz ten film!