Zły system informacji pasażerskiej i brak dostępności
Warszawskie węzły przesiadkowe są do poprawki - przekonuje Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji
22.04.2013 12:21
SISKOM udostępniło na swojej stronie analizę organizacji i funkcjonowania węzłów przesiadkowych na obszarze Warszawy, która została wykonana w 2010 roku przez WYG International.
Jak dowiadujemy się z analizy, inwentaryzacji poddano 46 węzłów przesiadkowych znajdujących się w granicach Warszawy. Są to przede wszystkim skrzyżowania ważnych dróg i tras komunikacji publicznej stanowiące najważniejsze węzły w sieci tworzącej infrastrukturę dla systemu transportu publicznego. Były to rejony stacji metra, najważniejszych stacji i dworców kolejowych, skrzyżowań tras tramwajowych i ważnych tras autobusowych, a także parkingi P+R.*__*
*Co wynika z przedstawionej analizy? Okazuje się, że powszechnym problemem jest brak dostępności dla rodziców z dziećmi w wózkach, rowerzystów, osób starszych i niepełnosprawnych. Szwankuje też system informacji pasażerskiej. Kłopoty z tym związane występują praktycznie we wszystkich węzłach przesiadkowych stolicy. *Do tego dochodzi fatalny stan nawierzchni chodników, brak odpowiednich wiat przystankowych, zbyt wąskie platformy przystankowe, zbyt duże odległości pomiędzy przystankami i utrudniające ruch elementy małej architektury (kosze na śmieci, słupki, budki, stragany).
Analiza pochodzi sprzed ponad dwóch lat, jednak od tego czasu niewiele się zmieniło - mimo, że badanie wykonywano w momencie trwania wielu inwestycji związanych z Euro 2012.
Gdzie jest najgorzej? Według ekspertów SISKOMu szybkiej poprawy wymagają przede wszystkim węzły przesiadkowe z koleją. W tym przypadku najwięcej do zrobienia mają PKP PLK, a nie władze miasta. *Wciąż nie ma np. bezpośredniego połączenie tunelowego przystanku PKP Śródmieście ze stacją metra Centrum. Bez takiego połączenia najważniejszy węzeł przesiadkowy w mieście jest niewygodny. *Kompeksowej przebudowy i dużych nakładów pieniężnych wymagają przede wszystkim dworce Wschodni i Zachodni. Odnowienie Dworca Warszawa Wschodnia przed Euro 2012 oraz plan zabudowy biurowcami okolic Dworca Zachodniego nie są projektami, które przyczyniły się lub przyczynią do usprawnienia czy usunięcia barier architektonicznych.